tisdag 14 april 2015

Time for tea!



Jag äslkar te! Jaja, jag börjar förstås min dag med kaffe för att få igång livsandarna, annars blir det inte någon riktigt lyckad dag. Efter gröten, smoothien, filen och myslin eller vad jag nu äter till frukost, så behöver jag en STOR kopp riktigt svart och gott kaffe för att komma på banan. Annars virrar jag runt som en vilsen och förvirrad kaja, oförmögen att uträtta något vettigt under större delen av förmiddagen. Ofta blir det ytterligare en kopp kaffe på förmiddagen, men sen är det te som gäller go´vänner. Många koppar blir det! Efter lunchen, på eftermiddagen, efter middagen och på kvällen. Det kan hända att det slinker ner ytterligare någon kopp också.

Jag älskar att testa olika nya tesorter och botanisera i det allt större utbudet som finns, både i butiker och på nätet. Hos Tekungen hittar du t ex en massa olika spännande tesorter, både naturella och smaksatta, både svarta, gröna, gula, vita och röda. Det finns även örtteer och fruktteer samt yerba mateteer, ett speciellt sydamerikanskt te som lär vara särskilt nyttigt med en massa hälsobringande egenskaper. Många av teerna är dessutom ekologiska och Fairtrade. Det tackar vi för!

Nu har jag förstås inte testat allt, hittills bara fyra sorter, men dem har jag gillat. Min favorit är det vita teet "Lust och fägring", men jag gillade även det röda rooibosteet med vilda bär och det svarta som är smaksatt med mango och persika. Rooiboste är det där röda teet ni vet - som egentligen inte är något te utan en sydafrikansk buske - som Mma Ramotswe brukar dricka sisådär tjugo koppar dagligen av. Eftersom det är koffeinfritt passar det särskilt bra som kvällsdryck.

Ett - ganska självklart tips - är att köpa små mängder av flera olika tesorter, för att leta sig fram till sin egen favorit. Om du i likhet med mig är teälskare så håll utkik om några veckor. Då har Tekungen lovat att sponsra en liten tävling med smakprov på tre olika sorters te och en teklämma.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar