fredag 5 november 2010

Önskegäster




Har ni också fallit pladask för Mma Ramotswe, Alexander Mc Call Smiths huvudperson i böckerna om Damernas detektivbyrå? Jag älskar Mma Ramotswe! Okonstlat, och med samma värme, klokhet, ödmjukhet, medmänsklighet och finurlighet möter och bemöter hon alla i sin omgivning. Det må vara barn eller vuxen, kvinna eller man, bildad eller obildad, fattig eller rik, hög eller låg, oavsett status eller härkomst. För mig symboliserar hon så mycket av det som jag förknippar med Afrika.

På Go`Kväll i TV brukar kända personer få bjuda sina önskegäster. Jag skulle inte tveka. Mma Ramotswe (jodå, man får bjuda fiktiva personer), och Alexander Mc Call Smith självklart. Mr J.L.B Maketoni måste naturligtvis också få vara med. Han älskar både sin Mma Ramotswe och hennes köttgrytor högt och rent.

Det är nog bäst vi bjuder Mma Makutsi och hennes fästman Phuti också, annars blir hon nog fnurr, och då vet man aldrig vad hon kan hitta på.

Jag tror vi skulle ha massor att prata om! Vi skulle sitta länge på verandan och njuta av maten, alltmedan den afrikanska natten sakta skulle börja ge sig tillkänna med sina speciella ljud och dofter. Vi skulle prata om vardagliga småsaker, glädje och bekymmer, men också om stora livsfrågor - sådana som är allmängiltiga och viktiga oavsett var vi är födda, var vi bor eller vilken hudfärg vi råkar ha.

Vad vi skulle äta? Mma Ramotswes kött- och pumpagryta så klart! Och till efterrätt kladdkaka med kondenserad mjölk. Vad vi ska dricka? Rooiboote naturligtvis! Vad annars? Både en, två och tre koppar. Utan rooiboste fungerar inte livet!

Recepten på köttgryta och kladdkaka kommer i morgon och övermorgon.




4 kommentarer:

  1. Ja, helt underbara böcker! Jag tyckte filmatieringen var riktigt bra också, där brukar jag annars bli besviken när jag läst en bra bok.
    Laila

    SvaraRadera
  2. Hej Laila! Håller med dig, jag tyckte också den var bra. Har du läst böckerna om Isabel Dalhousie också? De är också sådär varmt mänskliga, även om de utspelar sig i det betydligt kyligare Skottland. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Vet Du vad säger Gudrun ikväll. På bokmässan i Göteborg detta år var din önskegäst Alexander MC Smith. Kusin Anna-Clara var på lunch hos Göteborgsbiskopen med Alexander ooh Totos dotter. Jättetrevlig upplevelse.

    SvaraRadera
  4. Ja, det förstår jag var en fantastisk upplevelse, blir riktigt avis! Får skaffa mig mer uppnåeliga önskegäster i fortsättningen.

    SvaraRadera