måndag 27 april 2015

Glutenfria studentskor - inte särskilt syndiga men väldigt goda



Idag är det förvisso Köttfri måndag, men jag tänker inte bjuda på något "riktigt" vegorecept, utan i stället försöka fresta er med några små vårliga kakor, nämligen glutenfria studentskor (nog så köttfria, i alla fall i den här tappningen!).

Idag är det nämligen på pricken 50 år sedan jag ungdomligt rusig sprang ut i slottsbacken här i Uppsala med en snövit och sprillans ny studentmössa på mina blonda lockar. Fatta!!! Vart tar tiden vägen? På den tiden tog man ju studenten i omgångar, under flera veckors tid, och jag var nästan först ut av alla. Det var förstås perfekt, eftersom jag då kunde gå på alla kompisars studentfester och även fira Valborg med liv och lust några dagar senare - utan att behöva tentaplugga och oroa mig för de kommande, skrämmande förhören.

Det var en alldeles strålande aprildag, nästan sommarvarmt i luften och med utslagen grönska överallt. Jag hade bara en ärmlös vit klänning på mig, men frös inte det minsta. På den tiden hämtades man ju i enskilda ekipage och körde inte runt klassvis som idag. Jag tuffade genom stan på en björksmyckad kärra, som i sin tur drogs av en röd traktor. Den rattades i sin tur tryggt och säkert genom hela stan av min bästa kompis lillebror. Och vet ni vad? Den där lillebrorsan har jag vid det här laget varit gift med i snart 40 år! Så det kan bli!! Men det var jag alltså ganska lyckligt ovetande om den där förhoppningsfulla och sorglösa dagen, och det tog ganska många år innan jag upptäckte att den där lillbrorsan faktiskt vuxit upp!

Blev livet som jag tänkte och hoppades och planerade den där dagen? Nej, naturligtvis inte! Livet blir sällan som man tänkt sig. Livet låter sig inte regisseras, och är för de allra flesta en mix av både ljus och mörker, lycka och sorg, glada överraskningar och bittra besvikelser. Men det kan bli bra i alla fall! Ibland till och med BÄTTRE än man tänkt sig. Och det där ordet OM, ja, det tänker jag faktiskt förpassa till garderoben!

Så idag bjuder jag både mig själv och er på små söta glutenfria studentskor. Sitt namn lär de ha fått av att de är oskyldigt gröna utanpå, men med ett syndigt svart inre, som uppenbarar sig när man biter i dem. Jaja, må vara hur det vill med den saken! Mina studentskor är hursomhelst jättegoda, och inte tycker jag att de är särskilt syndiga heller. Ganska oskyldiga faktiskt. I synnerhet om man som jag använder nyttig rå choklad till innandömet. Vill du vara extra nyttig och kanske lite halvsyndig även på utsidan använder du kokosflorsocker i glasyren. Då blir den naturligt ljusbrun och kan inte färgas grön. Och vill du gå all in och vara kolsvart både på in- och utsidan blandar du i lite rå kakao i glasyren. Här är receptet:

2 dl mjölmix från Chrisbel`s
2 msk ljust rårörssocker
70 g smör - laktosfritt vid behov
1 stort ekologiskt ägg

Fyllning:
200 g mörk choklad - gärna rå choklad eller annan 75 - 80%-ig
1 dl grädde - laktosfritt vid behov
1 tsk flytande honung

Glasyr:
3 dl florsocker - eventuellt kokosflorsocker
1 - 2 msk vatten
några droppar grön hushållsfärg - till lagom oskyldig färg

Mixa ihop mördegen i matberedaren, samla ihop till en boll, och lägg in i kylskåpet en halvtimme.
Dela degen i 16 bitar, och tryck ut i väl smorda små formar, typ mazarinformar. Dessvärre hade jag bara engångsformar i aluminium (ska investera i riktiga formar, jag lovar).
Ställ in formarna i kylen igen så att degen blir riktigt kall och håller formen sedan när de gräddas. Jag lät mina stå i ett par timmar.
Grädda strax nedanför mitten i 200 grader, 10 - 12 minuter. Låt svalna.

Hacka chokladen och lägg i en bunke. Koka upp grädde tillsammans med honung och häll över chokladen. Rör tills all choklad smält. Fyll mördegsformarna med tryffeln och ställ in i kylen igen att stelna.

Rör ut florsockret med lite vatten till en ganska tunn glasyr, och färga den grön. Bred över kakorna och låt glasyren stelna. Njut av varenda liten syndfull tugga! Men glöm inte bort att grunda med något vegetariskt. Det ÄR faktiskt Köttfri måndag!

PS Du som också vill testa den fina mjölmixen som jag använde i de här kakorna, passa på nu! Ännu ett par dagar, april ut, skickar Isabel med en extra påse mjöl till alla som beställer. Läs gärna mer i det här inlägget om surdegsfrallor. DS













4 kommentarer:

  1. Åh, så härligt att läsa om den tiden och studenten då. Underbara 50 år :) Syndig eller ej ser dina studentskor grymma ut! Stor kram till dig Kjersti och tack för fin kommentar inne hos mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Amy! Kram till dig också!

      Radera
  2. Tänk att studentklänningen fick nytt liv för 12 år sen också när jag tog studenten, inte illa ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var riktigt roligt att den fick uppleva en till studentexamen! Det mest förvånande var att jag en gång kommi i den, haha! Det händer en del under årens gång!

      Radera