söndag 19 april 2015

Glutenfria surdegsfrallor med tranbär och pistaschnötter



I tisdags var det tydligen surdegsdagen har jag fått veta - en av alla dessa speciella dagar som vår almanacka numera är full av. Det hade jag dock ingen aning om, det hade jag totalt missat. Desto lustigare att jag faktiskt ändå bakade just surdegsbröd precis på den rätta dagen.

Mjölet jag använde är Chrisbels glutenfria mjölmix som jag skrivit om tidigare (härhär och här till exempel), och som grund använde jag den surdegsgrund som Isabel ger recept på i sin blogg. Vill du göra brödet behöver du alltså först göra surdegen. Sen gjorde jag surdegsfrallor nästan precis enligt receptet på Isabels blogg, med bara några små ändringar. Eftersom jag inte hade något bovetemjöl hemma tog jag rårismjöl, och eftersom jag inte tål valnötter använde jag pistaschnötter i stället. Dessutom bytte jag ut russinen mot tranbär och tog lite mindre salt än rekommenderat och även lite mindre mjöl.

Visst är det lite pyssel med att göra surdeg och sedan hålla den igång, men jag garanterar att det är värt besväret. Frallorna blev supergoda. Du behöver dock planera ditt bak eftersom surdegsgrunden behöver tas fram i god tid ur kylskåpet och bullarna också behöver jäsa länge. Så här gjorde jag mina bullar, och jag tycker faktiskt att du ska testa receptet. Helt fantastiska!

Under hela april får du som beställer mjöl från Chrisbel´s en extra påse mjöl med i din försändelse. Inte dumt alls, så passa på! Och nej, jag är inte sponsrad av Chrisbel´s om du nu skulle tro det. Jag tycker bara att det är en bra mix, en av de få jag kan tänka mig att använda.

1 surdegsgrund på 2 dl
6½ dl vatten
2 msk olja - jag använde mandelolja
1 msk flytande honung
8 dl mjölmix från Chrisbel
½ - 1 dl rårismjöl
1½ tsk salt
40 g torkade tranbär
30 g grovhackade pistaschnötter

Ta fram surdegsgrunden i rumstemperatur med locket lite på glänt, och låt stå över natten.
På morgonen värmer du vattnet till 36 - 37 grader och löser upp surdegsgrunden i vattnet.
Tillsätt olja och honung och därefter mjölmixen blandat med rårismjöl (den mindre mängden) och salt.
Arbeta degen mycket väl i maskin  i 10 minuter. Täck över med bakduk och låt jäsa 8 - 10 timmar.
Arbeta ihop degen på nytt i maskin helt hastigt. Ta undan 2 deciliter av degen och förvara i en glasburk i kylskåpet till nästa surdegsbak. Skruva inte åt locket utan låt det ligga löst så det kommer åt syre.
Sätt igång maskinen på nytt på lågt varvtal och tillsätt tranbär och hackade pistaschnötter medan maskinen kör. Arbeta inte degen mer än nödvändigt utan bara så att tranbären och nötterna blir väl inblandade i degen.
Ta upp på lättmjölat bakbord och dela degen i 12 delar. Tillsätt eventuellt lite mer rårismjöl. Rulla till bullar med lätta händer och lägg på bakpapprad plåt. Täck över med bakduk och låt jäsa ytterligare 45 minutyer.
Pensla med ljummet vatten och dofta över lite mjölmix eller rårismjöl.
Grädda bullarna snäppet nedanför mitten i 220 grader, ca 25 - 30 minuter.
Låt svalna på galler med eller utan bakduk.

PS Om du inte bakar nytt surdegsbröd på en vecka behöver du mata din surdeg för att hålla den igång. Ta då ut den ur kylskåpet och tillsätt 1 msk bovetemjöl eller rårismjöl, 1 msk vatten och 1 tsk honung eller socker. Rör om och låt burken stå framme till nästa dag innan du på nytt sätter in den i kylen. Jag har gjort så med min surdeg ett par gånger eftersom jag blev sjuk och inte kunde baka som planerat. DS

Ha nu en härlig söndag allihop!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar