lördag 23 februari 2013

Tahinidrömmar





Ja ni, jag lyckades inte stå pall för makens hostattacker utan däckade jag också - trots alla mina tappra försök med allehanda huskurer. Visst är det konstigt att man kan bli så totalt kvaddad av några små bacilluschlingar! De SYNS ju inte ens! Som tur är har jag ju lite på lut i gömmorna som jag kan  bjuda er på, så här kommer några kakor i kategorin nyttiga OCH goda. Men inte så mycket matlagning idag, det får nog bli hämtmat. Maken har friskat på sig så nu får han agera Florence Nightingale.

Häromsistens när yngsta dottern var hemma på besök fixade hon meze med allt möjligt smått och gott. Bl a stod hummus på menyn, och den innehåller som bekant sesampastan Tahini. Det blev en hel del kvar i burken, så jag bestämde mig för att göra kakor av det som var kvar. Det blev de här Tahinidrömmarna, som smakar väldigt bra till en kopp te. De blir nästan godare efter någon dag, lite mjuksega i konsistensen.

Tahini finns som det mesta annat i en massa olika märken. Försök hitta en variant som inte innehåller en massa konstigheter. Min Tahini är av märket Monki (ej att förväxla med klädmärket med samma namn) och innehåller enbart rostade ekologiska sesamfrön och havssalt. Urtekram har också jättegod Tahini. Jag tänker mig att Tahinin kan ersättas av cashewpasta, mandelpasta, jordnötspasta eller hasselnötspasta också.

2 dl Tahini - vägde ganska precis 240 g
1 dl ljust rårörssocker eller 3/4 dl kokossocker
3 stora, ekologiska ägg
1½ dl kokosmjöl - vägde ganska exakt 70 g
1 tsk bakpulver
2 tsk malda psylliumskal/fiberhusk

Vispa ihop Tahini, socker och ägg med elvisp. Vispa så allt blir blandat och lite fluffigt.
Blanda kokosmjöl, bakpulver och husk och arbeta ned i smeten. Det blir som en ganska fast pepparkaksdeg i konsistensen.
Rulla bollar av "köttbullsstorlek" av degen och lägg på bakpapprad plåt. Det blir 35 - 40 kakor av den här satsen.
Platta till kakorna med handen och grädda i 175 graders ugnsvärme ca 14 - 15 minuter.
Låt svalna på plåten och lossa kakorna försiktigt. Förvara dem torrt och lufttätt.

Vill du vara med i min utlottning är det absolut sista chansen idag. Vid midnatt går gränsen, och i morgon drar jag vinnarna. Lycka till allihop!








 

2 kommentarer:

  1. Hoppas du snart kryar på dig. Är du intresserad av att kika på skidåkning så räddar tv'n dig från en lång, seg sjukdag ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Beatrice! Det blev ingen skidåkning. Det blev ingenting! Men idag känns det betydligt bättre. Tack för omtanken!

      Radera