torsdag 1 november 2012

Glutenfri smörgåstårtbotten



Kanske läge med smörgåstårta igen? Nu till helgen kanske? I så fall tycker jag du ska testa den här glutenfria smörgåstårtbotten, som jag är riktigt nöjd med. Bättre och luftigare än den jag gjorde tidigare. Fyll den med något gott som du själv tycker om, eller få tips här från min tidigare smörgåstårta.

50 g jäst
3 dl vatten
1 tsk flytande honung
2 msk rapsolja
1 ägg + en extra äggvita
5 dl rårismjöl eller vanligt vitt rismjöl om du önskar en ljusare botten
1 msk malda psylliumskal/husk
½ tsk salt

Ljumma vattnet till ca 33 - 34 grader, och lös jästen i lite av degspadet.
Tillsätt resten av vattnet, samt honung, olja, ägg och äggvita. Blanda om.
Blanda mjölet med husk och salt, och tillsätt det. Arbeta degen kraftigt i matberedaren på lågt varvtal, 10 - 15 minuter.
Häll upp den rejält kladdiga degen i en väl smord, rund form med raka kanter, ca 20 - 21 cm i diameter. Jämna till ytan med lite olja på händerna och platta ut så det blir fin form. Du kan också ställa själva ringen till en springform med löstagbar kant på en plåt med bakplåtspapper och hälla smeten i ringen.
Täck med bakduk och låt jäsa i rumstemperatur till dubbel storlek, ca 40 - 45 minuter.
Sätt in i ugnen på 225 graders ugnsvärme, och sänk genast värmen till 200 grader.
Grädda ca 30 - 40 minuter, beroende på form. Känn gärna med en provsticka att brödet är färdigt.
Låt svalna på galler inlindat i bakdukar.
Skär botten i tre delar.

Tips: Frys in den färdigdelade smörgåstårtbotten med lite smörpapper eller bakplåtspapper emellan lagren. Då kan du lätt och behändigt ta fram en botten direkt från frysen och använda som "pizzabotten" eller som grund till en varm macka. Lägg den frysta botten på bakpapprad plåt och fixa fyllningen medan ugnen värms upp. Lättfixat när man har bråttom.

PS Tänk att den där odågan Tryckfelsnisse ställde till det, något som en av mina stackars läsare bittert fick erfara när hon skulle baka den här botten. Nu är det i alla fall ändrat i receptet ovan och korrekt angivna mängder. Det ska vara 1 msk husk, varken mer eller mindre! Sorry, sorry! Nu har jag bakat botten på nytt (i mars 2015) och det blev bra. Jag hoppas verkligen att ni säger till om något verkar galet, eller om ni misslyckas totalt med något av recepten. Även om jag försöker kontrolläsa recepten flera gånger kan olyckan vara framme. DS




12 kommentarer:

  1. Bra recept! Sparar genast! :)
    Min dotter älskar alla glutenfria börd jag bakar efter dina recept!
    Tusen tack! :)
    Ha en fin dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Denna ska jag försöka göra så snart som möjligt! Gud vad jag har längtat efter smörgåstårta!

    SvaraRadera
  3. Jag satt för en stund sedan och funderade på smörgåstårta och hur jag skulle få till en bra botten, och den där botten såg helt perfekt ut( jag älskar smörgåstårta)
    Jag får nog se till och bygga ihop en smörgåstårta snart
    Ha en bra dag/ Pernilla

    SvaraRadera
  4. Kul att ni blir sugna på att göra smörgåstårta! Själv älskar jag smörgåstårta. Ska göra en nu till helgen, och återkommer med resultat om det blir bra. Ha det bra alla tre!

    SvaraRadera
  5. Har en i ugnen - men eftersom jag aldrig lyckas följa recept - så blev det en variant - hade äggvitor över (så tog bara äggvitor istället för äggvita och ägg). Hade inte heller rismjöl, så blandade lite av det jag hade hemma - majsmjöl, glutenfri mix och bovete samt kokosmjöl. Fiberhusk hade jag inte heller... Så nu håller jag tummarna och hoppas att det går att äta trots alla ändringar! :-)

    SvaraRadera
  6. Haha, det låter ju som ett helt nytt recept! Jag håller alla tummar för att det ska bli bra. Om det blir lyckat kan du väl dela med dig av receptet. Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Hej kan man använda något annat än rårismjöl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej pillan! Jag tror alldeles säkert att det funkar bra med ljust bovetemjöl också, även om jag inte testat just det till smörgåstårtbotten. Jag brukar ju inte vilja använda färdiga mixer, men Jyttemjöl tycker jag är okej. Tänker mig att även det skulle fungera. Lycka till och hör gärna av dig igen!

      Radera
  8. Hej, håller på och jäser min just nu, och hoppas att det går vägen! Hade en liten fundering, är det någon skillnad på rårismjöl och rismjöl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annica! Då håller jag alla tummar och hoppas att det blir bra! Skillnaden mellan rårismjöl och vanligt rismjöl är att rårismjölet är malt av hela riskornet och därmed lite grövre och även mer näringsrikt än det "finare" och vitare vanliga rismjölet. Men det går oftast bra att ersätta det ena med det andra. Ha det gott!

      Radera
  9. Hittade din blogg & jäser för fullt, ska bjuda gäster på smörgåstårta i em är tanken :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du hittade till mig Susan! Hoppas du kikar in fler gånger. Hoppas också att smörgåstårtan blev lyckad. Jag brukar alltid låta min smörgåstårta stå över natt med fyllning emellan så det riktigt hinner sjunka in och safta sig, men håller tummarna för att din tårta blev bra även utan den framförhållningen. Berätta gärna hur det gick. Må så gott och ha en fortsatt skön sommar!

      Radera