tisdag 15 november 2011

Glutenfri smörgåstårta med fyllning av ägg, lax och pepparrot


Vi har kalasat här hemma hela helgen, vi har nämligen så väldigt mycket att fira nu i november. Nya lilla barnbarnet förstås, flera födelsedagar, Fars dag och nytt jobb till en av svärsönerna. Och just idag fyller jag själv år! Det känns helt ofattbart att jag nu blir pensionär "på riktigt", jag känner mig ju faktiskt ganska ung inuti. Men som jag alltid brukar säga: "Det spelar ingen roll hur gammal man är, det viktiga är hur man är gammal!" Så jag tänker fortsätta att hävda att jag är sisådär 40, möjligen 45. Ni som vill veta hur det gick till när jag föddes kan kika in här.
Jag är så innerligt tacksam över att jag får leva och fira ännu en födelsedag, det är ingen självklarhet!

Eftersom det är ganska orättvist att jag inte ska få någon smörgåstårta bestämde jag mig i år för att göra en egen, glutenfri. Jag hittade inte något riktigt bra, glutenfritt recept på smörgåstårtbotten, så då konstruerade jag mitt eget, som blev riktigt bra. Däremot blev den inte så hög att den gick att dela i fyra bottnar, utan jag fick nöja mig med tre. Fyll den med någon av mina fyllningar, eller fyll den med någon blandning som du själv tycker om. Det viktiga när man gör all smörgåstårta är att göra fyllningen ganska lös och fylla den i god tid - jag brukar göra det kvällen innan - så att fyllningarna hinner tränga in i bottnarna och "safta till" dem. Det är extra viktigt när det gäller glutenfritt bröd, som nästan är omöjligt att få till lika luftigt och "mufsigt" (som min svägerska brukar säga) som ett vanligt bröd - såvida man inte vill använda en mix baserad på vetestärkelse. Och det vill inte jag.

Om man inte tål mjölk kan man i stället för pepparrotsosten ta Sour Supreme - av soja - och smaksätta med färsk, riven pepparrot och lite salt, samt använda någon alternativ grädde.

4 dl knappt ljummet vatten, ca 34 - 35 grader
75 g färsk jäst
2 msk rapsolja eller kokosolja
2 msk flytande honung eller agavesirap
1 ägg
3 dl rårismjöl
3 dl ljust bovetemjöl
1½ msk fiberhusk
1 tsk salt

Fyllning 1: 3 hårdkokta ägg, ca 50 g mildrökt kaviar, ½ dl matgrädde
Fyllning 2: 100 g kallrökt lax, ½ ask pepparrotsost, ½ knippa dill, ca 3/4 dl grädde
Garnering: majonnäs, lax, ägg, räkor, dill, körsbärstomater, gurka, sallad, röd och svart kaviar

Lös jästen i det ljumma vattnet, och tillsätt också olja, ägg och honung. Rör om så det smälter och blandar sig.
Kör igång maskinen.
Blanda mjölsorterna med salt och fiberhusk, och tillsätt lite i taget.
Bearbeta degen på lågt varvtal minst 10 minuter, gärna 15.
Täck över med bakduk, och låt jäsa 1½ timme i rumstemperatur.
Arbeta ned degen på nytt.
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Smörj ringen på en rund springform, och även "botten" på bakplåtspappret. Häll över degen, och platta till lätt med mjölade eller oljade fingrar. Obs att degen är ganska kladdig.
Täck över, och låt jäsa ytterligare ca 45 minuter.
Grädda i 200 graders ugnsvärme ca 30 minuter. Låt svalna på galler, övertäckt med bakduk.
Dela botten i tre jämnstora delar.

Mixa ihop de olika fyllningarna. Nagga bottnarna tätt, tätt med en gaffel, och bred fyllningen över bottnarna, lite i taget, så att det hinner tränga in.
Bred ett tunt lager majonnär över hela tårtan, svep in i Glad Pack, och ställ kallt över natten.
Bred ev över lite mer majonnäs, och garnera som du vill.











5 kommentarer:

  1. Då måste jag ju få gratulera dig på 40-årsdagen Kjersti, barnbarn gör väl så att man automatiskt blir minst 5 år yngre, hihi. Stämmer ju att det spelar roll hur man är gammal!
    Så söt hon är lilltösen!
    Tycker också att det varit knepigt att få till ett bra smörgåstårtebröd, när jag testade i somras tycker jag att det inte riktigt drog till sig allt det krämiga och gojsiga. Men det blev ju gott ändå.
    Ha en riktigt skön födelsedag!

    SvaraRadera
  2. Oj ännu en rolig sidan man måste kolla. Som glutenintollerant sedan 6 år, nästan namne med dig, man blir så glad att det finns så många kreativa människor. Tycker själv om att testa och experimentera och laga och baka gott som passar alla. Blev på jobbet i går bjuden på en god glutenfri smörgåstårtebit från en matvaruaffär hade fixat.Din smörgåstårta ser kanon ut. Gratulerar på dagen!
    Hälsningar Kersti

    SvaraRadera
  3. Hurra för dig idag mamma! Love från mig och lilla I!

    SvaraRadera
  4. Grattis mamma på födelsedagen och tack för att du finns :)

    SvaraRadera
  5. Stort tack för gratulationerna! Har haft en fantastisk födelsedag, det är inte ett dugg tråkigt att bli "gammal" när man får ha det så bra!
    Ja, Therése, nu måste jag ju verkligen hålla mig på alerten så jag orkar busa med lilla I framöver. Hon är ett underverk!
    Välkommen till bloggen, Kersti! Jätteroligt att du hittat hit, och varmt välkommen tillbaka närhelst du har lust! Jag försöker uppdatera i stort sett dagligen.

    SvaraRadera