fredag 7 oktober 2016

Grön hälsosmoothie med grönkål, avocado, ananas och mango



Hänger ni med på en grön smoothie till kära läsare? Tja, ni har faktiskt inte så mycket val, för det är det enda jag tänker bjuda på här på bloggen idag. Men i gengäld är det en hälsokick av Guds nåde som jag hoppas ska få sprätt på både mig och dig som förhoppningsvis vill pröva den.

Smoothien är ganska tjock i konsistensen, mer som en soppsmoothie, och jag åt den i tallrik med en fröknäckemacka till. Föredrar du en mer lättdrucken variant späder du bara med mer kokosmjölk och då räcker den säkert till två. Jag åt smoothien igår till middag när maken var ute på äventyr och jag var den enda middagsgästen.

Kokosmjölken jag använde kommer som alltid från Yoconut. Det går bra med annan valfri mjölk också, men använd gärna någon mandel- eller nötmjölk, hemgjord eller köpt.
Om du inte har ganska späd hemodlad grönkål kan jag rekommendera den i kruka från Svegro. Det går naturligtvis bra med vanlig grönkål också, men då blir smoothien kanske lite grövre i konsistensen.

2 dl kokosmjölk, mandelmjölk eller annan valfri nötmjölk
100 g färsk ekoananas, skalad och skuren i mindre bitar
80 g färsk, skalad och tärnad mango
1 ekoavocado - skalad och urkärnad vikt ca 75 g
30 g färsk, repad grönkål - hemodlad i det här fallet
saft från ½ citron eller lime
1 msk groddproteinpulver
(1 tsk flytande honung eller ljus agavesirap)

Lägg alltsammans i en mixer och mixa riktigt slätt och fint. Jag mixade i min "dundermixer" (som jag är sååå tacksam för och som ständigt går varm här hemma), först med smoothieknappen och sen ytterligare med vanliga pulsknappen för att få smoothien riktigt slät och finfördelad. Om du vill ha smoothien mer drickvänlig spär du med mer kokosmjölk, och vill du ha den lite sötare tillsätter du lite flytande honung eller ljus agavesirap.

Ha nu en härlig fredag och en skön helg allihop! Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar