torsdag 15 september 2016

Rådjursskinka i slow cooker - med ljuvlig kantarellsås



Det händer fortfarande att min man slår mig med häpnad - trots att vi varit gifta mer än fyrtio år! Häromdagen kom han hem med en slow cooker som en överraskning, alldeles utan vidare. Förvisso vet han efter alla år att det knappast finns något som kan få mina ögon att tindra så som en ny gryta, stekpanna, salladsslunga eller annat köksaktigt, men ändå! Jag hade överhuvudtaget inte hintat om att jag önskade mig en sådan, och jag trodde nog knappast att han ens visste vad det var, haha!

Det finns slow cookers som är betydligt större, dyrare och mer avancerade än denna, men den fungerade alldeles utmärkt för mina behov, och har dessutom fått omdömet "prisvärd" i tester, så jag är mer än nöjd!

Hursomhelst skred jag genast till verket och plockade fram en rådsjusskinka som jag hade i frysen och som jag fått av en god granne. Själva tillhör vi inte jägarsläktet, men äter gärna både älg och rådjur om vi får tillfälle.

Vi tillhör inte plockarsläktet heller, men som tur var finns det andra som gör det. Kantarellerna hade jag fått av min svärsons pappa, och de hamnade i såsen som blev helt sagolikt god till rådjuret.

1 rådjursskinka eller stek - min skinka hade ett ben och vägde 1,7 kg
1½ msk viltkrydda - älskar viltkryddan från Hemmagastronomi Deli
2 stora morötter
2 små eller ett stort äpple
4 vitlöksklyftor
2 dl äppelmust
1 köttbuljongtärning - Kung Markatta
2 lagerblad
3 kvistar färsk rosmarin
smör till stekning

250 g förvällda kantareller
reducerad, silad sky från steken - ca 4 dl
2 dl grädde
2 tsk arrowroot + lite vatten
½ msk fruktsirap av något slag - t ex rabarbersirap, plommonsirap eller äppelsirap
vitpeppar
eventuellt salt från kvarn
smör till stekning

Tina köttet om det varit fryst. Jag tinade min stek ett dygn i kylen.
Hetta upp smör och bryn skinkan/steken fint runtom.
Låt den svalna så den blir hanterbar och gnid in viltkryddan.
Skala morötterna och skär i mindre bitar, kärna ur äpplena och klyfta dem, skala vitlöken.
Lägg grönsakerna i botten på slowcookern och lägg i steken.
Slå på must, smula över buljongtärning, lägg i lagerblad och rosmarinkvistar, sätt på locket, och sätt igång underverket på "low".
Hitta på något annat och låt stå i åtta timmar.
Ta upp köttet och sila ifrån buljongen. Det blir ca 7 dl.
Sila buljongen väl och koka ihop/reducera till 4 dl.

Fräs de förvällda kantarellerna i smör några minuter.
Slå på silad buljong, grädde och sirap och låt puttra ihop ett par minuter, innan du reder av med arrowroot utrört i en aning vatten. Smaka av med vitpeppar och kanske lite salt från kvarn.

Skiva upp köttet, slå på såsen, och servera med kokt potatis, någon grönsak och gärna någon kryddig chutney.

Smaklig spis och ha en riktigt härlig dag!













2 kommentarer:

  1. Det blev riktigt smaskigt och gott men jag körde på 6.5 timmar på låg värme.
    Tackar ödmjukt för ett super gott recept

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så roligt att höra! Tusen tack för din respons! Blir alltid så glad över att höra att mina recept används och blir uppskattade. Allt gott!
      PS Kika gärna in på Insta där jag fortsätter dela med mig av allehanda recept!

      Radera