måndag 22 augusti 2016

Glutenfri Pizza bianco med fyra sorters ost, plommon och lufttorkad skinka



Tja ni, så olika det kan bli från år till år. Förra året dignade det av plommon på våra plommonträd, och jag bjöd på plommonrecept i ur och skur. I år blir det inte alls så många plommon, men de som är är desto godare, och dem tar jag gärna rätt på. I stället ser det ut att bli ett riktigt äppelår, för grenarna på våra gamla äppelträd orkar knappt bära upp all frukt. Så det kanske blir några äppelrecept framöver. Jag måste ju försöka vara "inne" och bjuda på mat i säsong, eller hur?

Mina plommon fick i lördags kväll förgylla en glutenfri pizza bianco, tillsammans med olika sorters ost och lufttorkad skinka. Absolut njutbart en helgdagskväll! Vill du fira köttfri måndag så hoppa bara över skinkan, det blir väldigt gott utan också.

Min glutenfria pizzabotten gjorde jag med Universalbakmix från Urtekram, men du kan välja precis vilken sorts pizzabotten du vill, hemgjord eller kanske färdig pizzabotten från något märke du gillar.

150 g universalbakmix
2 dl ljummet vatten
1 tsk salt

1 boll mozarella - 100 g
ca 75 g mascarpone
20 g blåmögelost
20 g färskriven parmesan
ca 10 - 12 plommon - urkärnade
70 g lufttorkad skinka
lite ramslökssalt eller vanligt flingsalt
2 tsk flytande honung eller fruktsirap - jag använde min ljuvliga rabarbersirap från Evenstorp som jag köpte på semestern i sommar

Blanda salt och mix och tillsätt det ljumma vattnet under kraftig vispning.
Häll ut degen på en bakpapprad plåt och platta med vattensköljda händer ut till en tunn pizza, rund eller fyrkantig vilket du föredrar. Forma en liten kant runtom så fyllningen inte rinner ut åt alla håll och kanter.
Förgrädda i 200 grader ca 10 - 12 minuter. Låt svalna.

Mixa ihop de olika ostsorterna till en jämn kräm och bred över den avsvalnade pizzabotten.
Fördela urkärnade plommon och lufttorkad skinka över.
Strö över lite salt och ringla honung eller fruktsirap över.
Grädda i 220 grader ca 10 - 15 minuter.

Buon appetito kära ni!!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar