tisdag 16 augusti 2016

Fruktig smoothie med havtorn, nektarin, banan, melon, mango och rabarbersirap - rena rama godisshoten



Tja, den här smoothien är inte särskilt svår att få i sig gott folk! Den är rena, rama godiset, och full av vitaminer, antioxidanter och andra nyttigheter av allehanda slag. Om du använder frysta bär och frukter blir det nästan som en glassmoothie. Jag njöt av den häromdagen till lunch tillsammans med en god macka, när jag var ensam hemma och innan jag skulle iväg på en utsvävning. Om den ska avnjutas som ett lättare mellanmål räcker den säkert till två.

Rabarbersirapen som jag sötade med köpte jag på VästgötasemesternEvenstorps gård, men den kan ersättas med någon annan fruktig sirap eller lite flytande honung.

1 skalad och urkärnad nektarin - urkärnad och skalad vikt ca 110 g
½ kravbanan - ca 45 g
1 liten klyfta skalad och urkärnad melon - ca 50 g
35 g frysta havtorn - halvtinade
35 g fryst mango - halvtinad
2 dl mandelmjölk eller kokosmjölk (exempelvis yoconut)
1 msk risproteinpulver
1 msk MCT kokosolja
1 msk rabarbersirap eller annan fruktig sirap, alternativt ½ msk flytande honung

Skär frukten i bitar och lägg alltsammans i en mixer. Mixa till en slät och jämn smoothie.
Jag mixade min smoothie både på sopp- och smoothieprogrammet för att få en riktigt slät och krämig smoothie.
Häll upp i fint glas, sippa och njut!!












2 kommentarer:

  1. Fräscht! Rabarbersirap låter jättegott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen en höjdare! Den är fantastisk i salladsdressing också tillsammans med citronolivolja, äppelcidervinäger och ramslökssalt. Ångrar bara att jag inte köpte fler flaskor på en gång!

      Radera