söndag 6 mars 2016

Färsk glutenfri pasta med krämig räk- och fänkålsröra



Det går att göra god färsk glutenfri pasta. Det är den färska glutenfria spagettin från da Carla ett strålande exempel på. Jag har tidigare skrivit om durrakorn från da Carla, men aldrig tidigare prövat den färska pastan. Förrän nu. När jag senast var i Stockholm botaniserade jag på Paradis Matmarknad, som är precis det namnet antyder - ett himmelrike för alla matnördar. De har precis ALLT, och det allra mesta är ekologiskt. Där hittade jag alltså den färska glutenfria spagettin. Supergod!

Till spagettin gjorde jag en lättgjord men väldigt god och smakrik röra på fänkål och räkor. Jag gillar ju inte alls lakrits, men lustigt nog gillar jag fänkål. Som ju faktiskt smakar lakrits.

Den här rätten platsar definitivt i LCHF-kartoteket - under förutsättning att du använder en lågkolhydratpasta av något slag.

Två riktigt rejäla portioner blev det av det här - det hade nog räckt till tre lite mindre glupska personer! Det här är dessutom snabbmat vill jag lova. Tror middagen stod på bordet inom 20 minuter från start!

1 paket färsk glutenfri spagetti - eller annan valfri pasta - kokad enligt anvisning på paketet

ca 140 - 150 g fänkål
1 - 2 vitlöksklyftor
1 + 1 dl grädde
2 msk paprikapasta
1 msk osötad tomatpuré
1 tsk BBQ citronmix - eller annan liknande kryddblandning
100 - 125 g skalade räkor
olivolja

parmesanflagor

Tärna fänkålen och skala och flisa eller finhacka vitlöken.
Hetta upp olja och fräs fänkål och vitlök lätt under omrörning. Ska bara bli glansigt och lite mjukt, inte brynt.
Tillsätt grädden, en deciliter vispad och en deciliter ovispad, och paprikakrämen, tomatpurén och kryddblandning. Låt puttra ihop till en krämig röra ungefär 5 minuter.
Smaka av innan du allra sist tillsätter skalade räkor. Låt inte koka, bara bli genomvarmt.
Lägg upp den avrunna pastan i djupa varma tallrikar, häll på röran, garnera med fänkålsvippor och hyvla över parmesan.
Buon appetito! Ha en fin och välsignad söndag allihop!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar