söndag 3 januari 2016

Glutenfri julrestspaj med skinka, purjo, Brie och ugnsbakade tomater




Gott nytt år på er alla! Jag hoppas att ni hade en fin nyårshelg, och att ni känner er förväntansfulla inför det nya år som ligger nytt, fräscht och obrukat framför oss. Visst ska vi tillsammans göra det till ett riktigt bra år, eller hur!!

När julskinkan åkt ut och in i kylskåpet ett antal gånger får man försöka hitta på något annat med det som är kvar. Det gjorde jag. Samtidigt passade jag på att göra mig av med lite andra julrester också, purjo som blivit kvar efter sillinläggning, en bit Brie efter julens ostbricka, några ganska ensamma ugnsbakade körsbärstomater och den sista klicken senap i sin burk. Det blev en supergod paj, som jag absolut tänker reprisera även när jag inte har rester att ta hand om. Om du väljer en osötad senap tror jag definitivt att pajen kan kvala in som en LCHF-dito.

Det goda glutenfria pajskalet fick lite extra knaper av Fibrex och sesamfrön och passade väldigt bra ihop med de andra smakerna. En liten notering kan vara på sin plats. Eftersom mandelmjöl är ganska fett kan det under gräddningen "skumma" lite. Det går lätt att suga upp med lite hushållspapper när pajen är klar, men det kan vara bra att lämna lite extrautrymme i överkanten på formen så det inte skummar över. Se bilderna nedan.

Så här gjorde jag min julrestspaj.

2 dl mandelmjöl
1 dl Fibrex
2 msk husk
2 msk skalade eller oskalade sesamfrön
80 g smör - vanligt eller laktosfritt
1 stort ägg - ca 65 g

55 - 60 g lagrad ost i skivor

200 g kokt skinka
ca 100 g purjo
12 - 14 ugnsbakade körsbärstomater
50 g Brie - vikt sedan kanterna skurits bort

3 stora ägg à ca 65 - 66 g
1 boll mozarella - 125 g - laktosfri vid behov
1 dl grädde - laktosfri vid behov
1 msk söt och stark senap
några kvarnvarv salt

Mixa först Fibrex en kort stund så det finfördelas lite.
Tillsätt mandelmjöl, husk, sesamfrön samt kylskåpskallt smör i kuber och mixa grynigt.
Tillsätt ägget och mixa till en boll. Degen blir ganska kladdig men sätter sig efter en stund.
Låt den vila 10 minuter och klä sedan en smord  form med den. Jag valde en lite högre ugnsform den här gången och lät degen gå upp en bit på kanten. Ställ in formen i kylen en timme, och förgrädda sedan 10 minuter i 200 graders ugnsvärme, med folieremsa runt kanten så degen inte kasar ned.
Fodra genast med ostskivor när formen kommit ut ur ugnen.

Strimla purjon och skölj. Låt den mjukna på ganska svag värme i sin egen vätska tills den är torr.
Grovmixa skinkan.
Ta bort kanterna på Briosten och dela i mindre bitar.
Fördela skinka, purjo, ugnstomater och Brie i det förgräddade pajskalet.
Mixa ihop ägg, mozarella, grädde, senap och salt och häll över pajen.
Fortsätt grädda i samma ugnsvärme, 200 grader, 30 - 40 minuter tills äggstanningen stelnat och pajen fått fin färg.

Smaklig spis och ha en finfin söndag, den första för i år!



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar