onsdag 4 november 2015

Snart är det Fars dag - gör fler pappor glada



Snart är det alla pappors egen dag igen. Om bara några dagar. Nu på söndag infaller fars dag här i Sverige, men dagen - som firas i många, många länder över hela vårt klot - infaller på olika datum i olika länder. Ursprungligen instiftades fars dag på 1910-talet i USA, av en kvinna som ville hylla sin far, som ensam uppfostrat henne och hennes fem syskon sedan modern dörr i barnsäng vid den yngstes födelse. Till Sverige kom seden 1931, och har sedan dess hållits vid liv.

Som så många andra "högtider", Alla hjärtans dag, Halloween, Mors Dag för att nämna några, har det väl nästan gått över styr emellanåt i ivern att suga ut det allra mesta ur situationen. Affärer och olika inrättningar lockar med olika erbjudanden, och övertrumfar varandra i ivern att locka till sig köpare och nya kunder. Jag tycker absolut att vi ska hylla våra pappor, det är de allra flesta pappor värda. Frukost på sängen, en god tårta till fikat, lite extra gott till middag, och kanske en liten present. Men det behöver ju inte gå till överdrift och kosta tusentals kronor! Varför inte i stället ge en present som gläder MÅNGA pappor och deras familjer? En gåva som hjälper alla de pappor som inte har fått de allra bästa förutsättningarna här i livet att växa i SITT pappaskap.

Förra veckan blev jag tillsammans med några andra bloggare inbjuden av Läkarmissionen till en bloggfrukost, där man samtidigt berättade om lite olika projekt och den kommande julklappskampanjen. Den ska jag skriva mer om lite senare när jag fått ytterligare information, men redan nu vill jag puffa för en farsdagspresent som gör skillnad. Ni som hängt med mig ett tag på bloggen vet att jag känner lite extra för Läkarmissionen och deras fantastiska arbete för utsatta människor, och att jag gärna vill inspirera fler att dela med sig. De allra, allra flesta av oss som bor i denna ofattbart priviligierade del av världen har faktiskt den möjligheten. En del har råd att avstå lite mer, andra lite mindre, men även SMÅ gåvor gör STOR skillnad.

Här hittar du förslag på vad du kan presenta din egen pappa med, och här kan du genom att utrusta din pappa med vingar förvandla honom till en skyddsängel. Det finns lite olika sätt att göra det på. Här kan du läsa vad jag skrev om fars dag och min egen pappa förra året, och där hittar du också lite fler förslag på bra farsdagspresenter.

En riktigt glad och välsignad Fars dag önskar jag alla pappor på söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar