lördag 21 november 2015

Min matfilosofi - hur en matdag kan se ut och vad jag äter och inte äter



Ibland händer det att jag får mail från någon av er. Det gör mig alltid så glad. Den här gången var det Solveig, som undrade hur en vanlig matdag kan se ut hemma hos mig, hur min matfilosofi ser ut och vad jag äter respektive inte äter. Visst kan jag dela med mig av det Solveig, det gör jag så gärna för det är inga som helst rikshemligheter. Det är ju faktiskt därför jag bloggar, för att försöka dela med mig av det jag knåpar ihop här hemma och tror är bra och nyttigt, både för mig själv och andra!

För det första följer jag inga speciella dieter - förutom att jag av nödvändighet äter glutenfritt. Däremot försöker jag i största allmänhet att äta så nyttigt och varierat som möjligt, och boostar gärna min vanliga vardagsmat med lite extra nyttigheter i form av bär- frukt eller grönsakspulver, nyttiga fröer och fettsyror, kallpressade oljor och liknande. Här hittar du några enkla tips i den vägen. Jag försöker också tänka på att få in så mycket av inflammationsdämpande ingredienser som möjligt i maten, och pytsar gärna i vitlök, ingefära, gurkmeja och andra kryddor där det passar.

Jag äter väldigt gärna vegetariskt, mycket fisk av olika slag, och grönsaker, frukt och bär i massor. Jag dressar min sallad med kallpressad extranyttig olivolja (HälsOliv). Jag undviker halvfabrikat och raffinerat vitt socker så långt det är möjligt, och köper ekologiskt och Kravmärkt så långt min kassa tillåter. Till jul och påsk slår jag mig förvisso lös på ett glas must, men annars dricker jag aldrig någonsin läsk. Jag dricker kaffe ett par gånger om dagen och grönt, rött eller vitt te däremellan. Favoritteet just nu är ett grönt chaite. Jag äter aldrig godis - det är jag överhuvudtaget aldrig sugen på -  men tar gärna en bit mörk rå choklad eller en egengjord rawfoodboll. En näve egenrostade nötter och mandlar tackar jag inte heller nej till då och då.

Är jag bortbjuden äter jag det som bjuds - så länge det är glutenfritt. Jag är övertygad om att vi kan påverka vår hälsa i positiv riktning med bra och näringsrik kost, och även att vi kan återfå mycket av den hälsa som gått förlorad genom kostomläggning, men tycker egentligen att det i hela vårt samhälle är på TOK för mycket fokus på olika viktminskningsdieter och olika kostprogram. För att följa alla dessa program som varenda tidning är fylld av måste man ju HELA TIDEN tänka på mat, vad man får och inte får äta, och aldrig frångå ramarna. Var och en måste förstås hitta sin egen matfilosofi, och jag vill ingalunda moralisera eller raljera över andra människors matval, men för mig skulle det aldrig fungera. Jag vill ha tid att ägna mig åt annat än tabeller, vågar och klockslag. Dessutom vill jag kunna unna mig att njuta och hoppa över skaklarna emellanåt utan en massa ångest eller dåligt samvete.

Jag vet självklart att många kämpar med olika slags beroendeproblematik och ibland även andra sjukdomar och hälsoproblem som kräver väldigt strikt kosthållning, och som gör att det är svårt att förhålla sig avslappnat till det här med mat. I såna lägen gäller förstås helt andra regler, men jag är rädd för att den här ENORMA fixeringen vid mat och hälsa ibland gör att många av oss som inte har just de problemen blir lite mer "matstörda" än vi skulle behöva vara.

Personligen tycker jag att jag har hittat en ganska bra balans i min mathållning, och så här ser alltså en alldeles vanlig matdag ut till vardags hemma hos mig. Till fest blir det lite mer utsvävningar. Då kan det också bli ett glas vin, men aldrig något starkare än så.

Jag börjar dagen med ett stort glas rumstempererat vatten som jag häller upp kvällen innan,
ca 4 dl.

Frukost: Antingen gröt eller naturell yoghurt med hemgjord "grysli" eller crunch, frukt, färska blåbär eller andra bär, och kanske en klick havtornssylt eller annan hemgjord sylt. Ett glas färskpressad juice på morot, apelsin, äpple och ingefära, eller den här varianten. En macka på något av mina hemgjorda bröd och en STOR kopp kaffe. Ibland blir det en smoothie i stället, kompletterad med ett kokt ägg eller äggröra. Efter den frukosten står jag mig utan problem fram till lunch. Under den här fliken hittar du många förslag både på olika grötar och mysli/grysli. Här hittar du förslag på olika nyttiga smoothies.

Förmiddag: en kopp te med lite honung.

Lunch: Jag äter så gott som alltid lagad lunch. Ofta blir det soppor av olika slag, omeletter, potatisbullar, vegobiffar, pasta eller kanske rester från tidigare middagar. Nästan alltid sallad med hemgjord dressing till. Måltidsdryck vatten eller hemgjord kombucha och efteråt en kopp kaffe igen. Kanske en liten bit rå choklad.

Eftermiddag: en kopp te och ofta en frukt. Ibland en macka på något fröbröd eller annat hemgjort glutenfritt bröd med ost. Ibland en bit banankaka i stället.

Middag: Allt möjligt, men så ren och naturlig mat som möjligt. Färsbiffar, vegetariska biffar, pasta med olika röror, både grönsaksbaserade och köttbaserade, fisk av alla de slag, pajer, grytor. Du hittar många olika förslag under flikarna Kött, Fisk, Pajer, Vegetariskt, Korv, Kyckling, Soppor, Köttfärsrätter, Pasta. Ibland blir det någon efterrätt - i synnerhet på helgerna eller om det varit soppa eller sallad som huvudmål. En kopp te efteråt. Eftersom vi ofta äter middag ganska sent nöjer jag mig med ytterligare en kopp te och ett glas vatten innan sängdags.

Jag håller mig mätt på det här, och jag hinner nästan aldrig bli vrålhungrig och sugen på godsaker. Jag har lätt för att gå upp i vikt, i synnerhet om det blir för mycket kolhydrater, men håller vikten hyfsat konstant. Enligt gängse normer är jag lite överviktig (BMI ca 26), men det struntar jag faktiskt blankt i! Jag har absolut en hel del skavanker, både inuti och utanpå, men det struntar jag också i. Jag har framförallt en hel del värk i min skadade rygg och axel, men jag kan oftast kravla mig upp ur sängen på morgonen (även om vissa mornar är kämpigare än andra), och jag har en kropp som i stort sett fungerar som den ska, så varför grubbla över lite put här och där. Jag duger faktiskt bra som jag är!!

Livet är en gåva och vi har ALLA fått HELT fantastiska kroppar att leva det livet med. Så finurligt de är konstruerade, och vilka underverk de är, in i minsta lilla detalj! Jag tror att det är viktigt att ta hand om den där kroppen som vi har fått - hur den än ser ut och vilken form och kulör den än har - och mata den med bra och nyttig kost och med goda och positiva tankar och intryck. Vi skulle nog lite till mans behöva rensa bort en del skräpkost ur våra liv och göra en detox, både kroppsligen och själsligen. Jag tror att hat, bitterhet, rädsla, avundsjuka, missunsamhet och tärande relationer är precis lika inflammationsskapande som socker och transfetter!

Jag tror också det är viktigt att NJUTA av livet - bland annat med god, läcker och fantasifull mat. Där hoppas jag att jag även i fortsättningen ska få chansen att inspirera dig och kanske till och med uppmuntra dig att våga pröva något nytt och annorlunda! Försök framförallt att känna efter vad just DIN kropp mår bra av!

Var nu rädd om dig och ta hand om dig så bra som du nånsin kan, utifrån just DITT liv och dina egna förutsättningar! Om jag kan bidra med tips och idéer är du sååå välkommen att höra av dig!

Bilderna kommer ur en av den åländska författarinnan Pernilla Lindroos fina små tankeböcker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar