tisdag 6 oktober 2015

Havtornsmuffins - glutenfria, mjölkfria och mandel- och nötfria



De här muffinsen skapades till en av mina svärsöners födelsedagsfika nyligen, och önskemålet var att de skulle vara både glutenfria, mjölkfria och även fria från mandel och nötter på grund av olika allergier hos fikagästerna.

Jag tycker själv att jag lyckades ganska bra med uppdraget. Muffinsen blev både goda, saftiga och fina. De prickiga formarna i olika kulörer hade Lilla I valt.

Mjölmixen jag använde är en av få som finner nåd inför mina mixkritiska ögon, nämligen Chrisbels kravmärkta mix som kort och gott består av ris, majs, potatis och husk. Eftersom jag råkade ha några sparade färska havtorn kvar i kylen efter tidigare tartebakning, petade jag i några sådana i muffinsen. Det går precis lika bra med vilka andra bär som helst, hallon, blåbär, vinbär eller något annat. Äppelklyftor kan man också tänka sig.

3 stora ägg - 196 g
1 dl socker med lätt vaniljsmak - stoppar ned urskrapade vaniljstänger i mitt vanliga råsocker
100 g apelsincurd - hemgjord är förstås allra bäst
50 g kallpressad smält kokosolja
2½ dl mjölmix från Chrisbels
1½ tsk bakpulver
3 krm xantangummi

valfria bär

Börja med att smälta kokosoljan i vattenbad.
Vispa ägg och socker riktigt pösigt och fluffigt.
Vispa i curd och olja och vispa helt kort på elvispens lägsta hastighet så det blir väl blandat.
Blanda ihop mjölmix, bakpulver och xantangummi och sikta ned i äggpöset.
Blanda om försiktigt men väl, och fördela i valfria muffinsformar. Vis av tidigare erfarenheter av muffins som fastnar penslade jag mina muffinsformar med lite smält kokosolja.
Min smet räckte till 14 muffins.
Peta i några bär på toppen.
Grädda i 200 grader strax nedanför mitten i ca 18 minuter. Känn för säkerhets skull med provsticka. Övergrädda inte, för då kan muffinsen kännas torra.
Låt svalna på ett galler.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar