måndag 7 september 2015

Ingen kan göra ALLT, men alla kan göra NÅGOT



Idag tänkte jag måla läpparna röda. Röda som blod. Jag har nämligen något viktigt att säga! Och jag skulle så gärna vilja att du lyssnar.

Ingen av oss har väl kunnat undgå att drabbas av de bilder - på TV och i andra medier - som likt en tsunami har sköljt över oss den senaste tiden. Bomber som utan urskillning regnar ner över städer och byar. Människor som flyr för sina liv, som kastar sig under taggtrådsstängsel eller desperat hoppar ned i redan överfulla båtar. Människor som trasiga både till kropp och själ sitter hopträngda på tågstationer eller packas ihop i överfulla tågvagnar. Människor som livlösa flyter omkring i Dödens Hav. Mammor och pappor som med tomma blickar bär döda barn i famnen. Barn som slutat leka och hoppa och känna glädje. Som stillnat. Barn som förstått att världen är en otrygg plats där allt kan hända och där det inte är själklart att tro på en morgondag.

När jag ser alla de här bilderna vill jag bara blunda! Jag kan nästan inte andas! Jag kan inte förstå att världen är så ofattbart grym och orättvis. "Vem har sagt att just du kom till världen, för att få lycka och medgång på färden?" Hur kan det komma sig att just JAG har fötts i den här delen av världen? Jag har verkligen inte valt det själv! Jag fick helt enkelt en vinstlott i livets outgrundliga tombola.

Jag behöver inte vara rädd för bomber och granater. Både jag och de mina är förskonade från riktigt allvarliga sjukdomar. När något ändå drabbar oss har vi tillgång till sjukvård. Jag har varma kläder när höstkylan börjar tränga sig på. Jag har mer mat i kylskåpet än jag kan äta upp själv. Mina barn har fått gå i skola och skaffa sig utbildning, mina barnbarn kommer också att få göra det. De får växa upp bland människor som älskar dem och gör allt för att de ska må bra och känna sig trygga. Nej, livet är verkligen inte rättvist, och det går inte att få något riktigt bra svar på varför just vi i vår lilla vrå av världen har blivit så oförtjänt välsignade av livet goda. Det är en av de där riktigt stora livsfrågorna som i alla fall jag måste lämna, men som jag hoppas få svar på någon gång av Vår Herre.

När man ser allt det här och andnöden kramar ihop strupen är det så lätt att bli handlingsförlamad och apatisk. Det känns futtigt att blogga om god och hälsosam mat när andra inte har ätit något överhuvudtaget på flera dagar. Det känns skamset att klaga på höstkylan och att jag behöver köpa nya jenas och ett par höstskor. Och ändå. Vi måste ju fortsätta att leva våra liv just här och nu så bra vi kan. Vi kan inte allihop störta iväg till Ungern eller Syrien, då skulle det säkert bli ännu mer kaotiskt. Vi behöver fortsätta att laga bra mat så att vi orkar leva och engagera oss. Vi behöver ta hand om våra egna nära och kära och sprida omsorg, värme och kärlek till vår närmsta omgivning.

MEN, vi kan också ALLA göra NÅGOT för att lindra nöden och göra skillnad för dem som är lite längre bort. Jag tror att vi alla kan avstå åtminstone någon hundralapp. Vi kan med öppna hjärtan och armar ta emot och försöka göra livet så bra som möjligt för dem som kommer till VÅRT land. Hälsa dem välkomna och ge dem ett hopp om ett nytt och bättre liv.

Läkarmissionen kan du bidra med ett "vinterkit" som hjälper familjer i tältlägren att klara den annalkande vintern.
Här kan du ge en gåva till Röda Korset
Rädda Barnen gör skillnad för utsatta barn, både här hemma och i katastrofområden..
Läkare utan gränser finns på plats både i Syrien och i andra krigs- och katastrofdrabbade länder.
Du kan också ge en gåva till UNICEF och rädda livet på ett barn.
UNHCR - FN:s flyktingorgan finns alltid på plats för att lindra nöden för människor på flykt.
Genom PMU kan du också stödja Syriens barn.
Du kan också stödja Radiohjälpen - även genom SMS, swish eller ett telefonsamtal.
Diakonia är en pålitlig organisation som arbetar både akut i katastrofsituationer och mer långsiktigt.
OXFAM är en global organisation som arbetar långsiktigt för att göra världen mer rättvis och bekämpa fattigdom.

Välj den organisation som du känner mest för, alla gör de skillnad för människor. Och framförallt. Du som tror på en högre makt, be!! Du som tvivlar och har svårt att tro på att det i allt  mörker finns en god Gud eller annan högre makt som kan påverka våra liv. Skicka goda och varma tankar!! Jag vill i alla fall innerligt tro att alla våra böner och kärleksfulla tankar bildar ett starkt gemensamt skyddsnät som på sikt kan göra skillnad och forma världen till en bättre, mer rättvis och kärleksfull plats för oss ALLA!

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet, jag har delat dina ord på facebook. Vi kan alla göra något! Ett annat tips på frivillorganisation är www.vigorvadvikan.com dit man kan swisha pengar för hjälp direkt på plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut Erika, bra att du också nämnde dem. Det finns många bra och seriösa privata initiativ och alternativ dit man både kan skicka pengar och skänka saker, och som jag verkligen också stöder. Jag valde dock medvetet i inlägget att bara nämna mer etablerade organisationer med 90-konto.

      Radera
  2. Jag håller med, bra skrivet Kjersti. Alla kan vi göra något. Det finns så mycket lidande och elände i världen att det många gånger känns lättast att låta bli att tänka på det. Men inget blir ju bättre av det. Bra att du tipsade om olika sätt man kan hjälpa till. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anders! Vi får hjälpas åt. Många, många droppar bildar till slut ett hav! Ett hav där ingen ska behöva drunkna!

      Radera