söndag 31 maj 2015

Mors dag igen - det finns många bra sätt att hylla världens alla mödrar



Tja, så har vi ännu en gång hunnit ända fram till mors dag och den allra sista vårdagen. I morgon börjar ju sommaren! En del firar med pompa och ståt, andra tycker att det är ett kommersiellt jippo och väljer att inte fira alls. Somliga har av olika skäl inte ens möjligheten att fira. Jag kan hålla med om att det - som vid så många andra högtider och firartillfällen - har blivit lite för mycket av det goda, men vill ändå lyfta upp och hylla alla mödrar på vår jord. Jag tänker alldeles särskilt på alla de där mödrarna som inte ens vet om att det finns något som heter mors dag, och som dagligen kämpar för sina barns överlevnad. Det finns ett talesätt som säger så här: "När Gud inte hade tid att vara överallt skapade han mamman". Den texten fick jag på en liten tavla av en god vän för länge sedan - under en tid när mitt liv snurrade lite FÖR fort och jag nästan gick sönder i min iver att räcka till för alla. Det ligger onekligen något i det! Men även om det är bra med mammapower så tycker jag förstås att det är bra om Gud och alla mammor hjälps åt att hålla ordning på den här världen!

Så här skrev jag om mors dag förra året, och så här skrev jag året dessförinnan. Det gäller fortfarande. Jag tycker att alla mödrar förtjänar att hyllas, och det allra bästa sättet att göra det på är att ge ett bidrag som kan förändra livet för någon av alla dessa utsatta mödrar som inte haft samma tur som vi själva har haft i livets lotteri.

Hos Läkarmissionen hittar du massor av presenter som kan förändra livet både för mödrar och barn. Personligen har jag ett extra blödande hjärta för min barndoms Kongo, där så många kvinnor blir skändade och utsatta för våldtäkter. Kongo är klassat av Röda Korset som det sämsta landet i världen för kvinnor att leva i!! En gåva till doktor Mukweges arbete på Panzisjukhuset kan göra skillnad.

Alla mammor vill kunna se sina barn le! På Operation Smile får du chansen att sprida många leenden, både hos mammor och barn.

Alla mammor vill se sina barn växa upp under trygga förhållanden, utan svåra sjukdomar och med mat, rent vatten och kläder. Genom UNICEF har du chansen att hjälpa till med det.

Genom Action Aid kan du bli fadder till en flicka, och på lite längre sikt bidra till att hon själv en dag kan få ett gott liv och bli en bra mamma. Kan man tänka sig en bättre morsdagspresent?

Det fins många sätt att hjälpa. Jag hoppas du hittar ett sätt som passar dig. Små, små vattendroppar bildar tillsammans ett hav! Det är värt att komma ihåg när man själv känner sig liten och maktlös, och de egna insatserna känns futtiga och kanske till och med meningslösa. Tillsammans blir vi en stor, mäktig och brusande ocean!

En riktigt fin och välsignad morsdagssöndag önskar jag er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar