lördag 14 mars 2015

Vita tryfflar med smak av kokos, morot och apelsin



Ja, du läste rätt. Tryfflarna har smak av morot och apelsin. Jag älskar att pytsa i olika bär- eller grönsakspulver i allt möjligt, för att göra både mat, bakverk och godis ett snäpp nyttigare, Den här gången hamnade alltså morots- och apelsinpulvret i vita chokladtryfflar tillsammans med kokosmousse och kokosflingor. Man kan väl säga att det är något mittemellan bountybollar och tryfflar. Goda hursomhelst, vad man än bestämmer sig för att ge dem för namn.

Det är förvisso inte påsk riktigt än, men det hindrar ju inte att man börjar testa lite redan nu! Det står nämligen inte på förrän det är påskafton, och då är det ju bra att ha tjuvsmakat för att veta vad man ska bjuda på.

Jag använde "vanlig" vit choklad och "vanlig" grädde i de här tryfflarna, men jag är alldeles säker på att de går att göra helt mjölkfria med någon alternativ gräddsort och mjölkfri choklad.

100 g vit choklad
80 g kokosnötsmousse - välsorterade hälsokostbutiker eller Råvarubutiken
1 dl grädde
1 tsk flytande honung
1 - 2 msk morot/apelsinpulver - beroende på hur kraftig smak du önskar
50 g kokosflingor

100 g mörk choklad ( jag använde en ekologiskt 85-procentig från Vivani) + 1 tsk kokosolja
glutenfritt strössel eller kokosflingor att strö över

Hacka chokladen fint, om du inte använder chokladpluppar som jag gjorde den här gången.
Lägg i en värmetålig skål tillsammans med kokosmousse.
Koka upp grädden med honung och morot/apelsinpulver och slå över chokladen.
Låt stå några sekunder, och vispa sedan slätt och jämnt med en stadig visp, typ ballongvisp.
Rör ned kokosflingor och låt smeten stå och stelna till i kylskåp någon timme. Ha koll och låt den inte stå för länge, för då kan tryffelsmeten bli så hård att det är svårt att rulla bollar.
Rulla bollar med en aning kokosolja på händerna. Ställ in i kylen igen att bli riktigt kalla.
Smält chokladen i vattenbad tillsammans med kokosolja, och doppa tryfflarna. Se i det här inlägget hur du gör. Ställ tryfflarna på bakplåtspapper eller smörpapper.
Strö över lite kokosflingor eller strössel vartefter. Tänk på att mycket av det strössel som finns i affärerna innehåller gluten. Kolla förpackningen! Det strössel jag använde är garanterat glutenfritt. Bild ser du i det här inlägget. Förvara tryfflarna i kyl. Enjoy!!

PS Naturligtvis kan du göra tryfflarna helvita genom att doppa dem i smält vit choklad också. DS








Det som blev kvar av den mörka chokladen sedan jag doppat tryfflarna hällde jag ut i en liten form (vek av bakplåtspapper) och strödde frystorkade jordgubbar och en aning flingsalt över. Liknande chokladkakor brukar man kunna köpa för hissnande summor i godisbutiker eller i te- och kaffebutiker. I den här tappningen blev de snudd på gratis.




2 kommentarer:

  1. Åh, det är precis just därför jag älskar din blogg. Ibland måste man läsa allt två gånger! Tryfflar med morotssmak. Låter musigt och ser musigt ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Åsa! Och jag älskar förstås såna kommentarer! Tusen tack!

      Radera