onsdag 18 mars 2015

Äppel- och krusbärskompott - fantastisk till ost



Häromsistens gjorde jag en glutenfri krusbärskaka i långpanna (recept kommer vad det lider), och då fick jag lite krusbär över, som jag raskt bestämde mig för att göra en kompott av tillsammans med äpple. Resultatet blev jättegott, och passade alldeles förträffligt till några kex och några olika goda ostar som lördagsmys. Har du några krusbär som ligger och skramlar i frysen så tycker jag alltså att du genast ska plocka fram dem. Den här satsen är ganska liten, men kan som vanligt dubbleras om du är välsignad med mer krusbär som du vill göra av med.

1 stort äpple eller 2 mindre - skalad och urkärnad vikt ca 170 g
150 g frysta och tinade krusbär
1 msk ljust rårörssocker
1 msk ljus flytande honung
(1 msk vatten)
några droppar flytande vaniljextrakt
1 krm nystött kardemumma

Tärna äpplet ganska smått och lägg i en kastrull tillsammans med krusbär, socker och honung. Mina krusbär var redan tinade och ganska blöta, så jag tog inget extra vatten, men det får du testa dig fram till om det behövs.
Koka upp och låt småkoka med locket en aning på glänt tills det mosar sig. Det tog lite drygt en kvart för mig, men kan säkert variera beroende på äppelsort. Håll koll på om du behöver tillsätta lite vatten eller ej. Kompoten ska inte vara för lös, men inte heller för fast i konsistensen.
Ta av från värmen och tillsätt vaniljextrakt och kardemumma. Klart!
Kompotten är god både ljummen och kall.









2 kommentarer:

  1. Både ser gott ut och låter gott! Krusbär är ju så väldigt surt annars, men ihop med äpple och serverat till god ost kan jag tänka mig att de blir fantastiska. Får kolla med mamma om hon har några krusbär kvar i frysen från förra året, så jag kan prova!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får du göra Sara! Vi tyckte i alla fall att det smakade helt ljuvligt. Vi åt det till Brie och en getost av chèvretyp. Det får kanske inte du äta, men det finns ju annan ost som den säkert passar till. Ha det bra!

      Radera