måndag 9 februari 2015

Vänliga Veckan - nog är det ledsamt att den behövs



Idag börjar Vänliga Veckan. Ni vet den där veckan som instiftades någon gång på 40-talet av den mycket vänlige mannen Harry Lindqvist, och som återuppväcktes förra året efter att ha legat i dvala i 15 år. Och det var kanske välbehövligt, för nog behöver vi påminna oss om att vara vänliga i dessa tider, när våldsdåden avlöser varandra, när näthatet sprider sig som en australiensisk skogsbrand, och när det mesta verkar gå ut på att knuffa sig fram, förverkliga sig själv och tänka på sina egna behov.

Egentligen borde det vara ganska enkelt eller hur? Behandla andra precis som du själv vill bli behandlad! "Den gyllene regeln", som det talas om redan i Bibeln, och som jag tror har sin motsvarighet i nästan alla religioner. Jag kan inte föreställa mig att det är NÅGON som vill bli slagen, baktalad, hånad, förlöjligad, nedvärderad, ignorerad, bestulen, utfrusen, näthatad eller trampad på. Nämen då så! Då finns det ju ingen som helst anledning att du eller jag ska göra någon annan illa heller. Nej, mer av kärleksbombning, överallt och i alla situationer, så blir vårt klot betydligt trevligare att bo på.

Bjud in en granne på överraskningsfika, låt någon gå före i kön, skriv en vänlig kommentar på en blogg du aldrig kommenterat på tidigare, hör av dig till någon som du inte träffat på länge, kör vänligt och hänsynsfullt i trafiken, ge en extra kram till någon som ser ut att behöva det. bjud din kära på frukost på sängen, skicka ett bidrag till någon hjälporganisation som du tror på, hjälp någon med snöskottning eller städning, lyssna en stund extra på någon som behöver prata, stoppa en slant i muggen hos någon frusen tiggare. Jamen, det finns ju hur många sätt som helst. Framförallt, glöm inte bort att LE mot alla som du möter. Ett leende kan göra skillnad och till och med förändra världen, jag lovar! Sätt igång bara! Vem vet, det kanske blir en vana! Visst vore det fantastiskt om vi kunde ha 52 vänliga veckor om året!

Här kan du läsa mer om Vänliga Veckan, och här kan du välja och anta en utmaning. Själv tänkte jag också - förutom en del av det jag nämnt ovan - bidra till vänligheten genom att bjuda på inlägg varenda dag den här veckan. Vi ses i morgon. Kram på er allihop!


4 kommentarer:

  1. Har också kollat in den boken! Ska köpa den med! :)
    Ha en fim dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut du ska göra lana! Ha det gott du också!

      Radera
  2. Fint inlägg! Puss!

    SvaraRadera