måndag 15 december 2014

Stekt saffranskryddat rotsaksris med halloumi - veckans vego



Jamen, kom inte och säg att jag inte har varnat er!! Mycket saffran blir det nu i december. Den här gången har den himmelska kryddan fått smaksätta veckans vegorätt, som är ett stekt rotsaksris med halloumi. Supergott kan jag lova! Trots att det inte innehåller så många ingredienser och trots att det är väldigt lättfixat.

Du kan välja vilka rotsaker du vill. Själv hade jag en blandning av morot, palsternacka, kålrot och rotselleri - ungefär lika mycket av varje. Förutom saffran kryddade jag också med en av mina favoritkryddor från Zmaka, BBQ Citronmix, som gifte sig bra med saffranet.

Vilket ris du använder är en smakfråga. Jag hade fullkornsris från Kung Markatta. Det hade jag kokat dubbel sats av dagen innan då det serverades till korvgryta. Jag brukar oftast skölja och sedan blötlägga riset ungefär fem timmar innan det ska kokas. Dels blir det mer lättsmält, dels förkortas koktiden lite. Jag brukar också koka riset med lite lantbuljongpulver tillsatt i kokvattnet.

Samklig måltid och ha en bra Köttfri måndag allihop!

3 - 4 dl färdigkokt ris - ta fram en halvtimme innan och låt det bli rumsvarmt om det varit i kylen

325 g valfria rotsaker - förslagsvis morot, kålrot, palsternacka och rotselleri
2 stora vitlöksklyftor
½ - 1 påse saffran
1 tsk BBQ Citronmix
1 krm chilipulver
rapsolja
persilja

1 litet paket halloumi, 125 g

Skala och tärna rotsakerna, skala och tunnflisa eller hacka vitlöken.
Hetta upp rikligt med olja i en stor stekpanna eller traktörpanna, och fräs runt saffran, kryddmix och chilipulver under omrörning en kort stund.
Lägg i rotsaker och vitlök och fräs runt under omrörning så det rostas lätt. Sänk värmen, lägg på lock, och låt alltsammans mjukna och bli nästan klart. Jag stekte ungefär 10 minuter. OM det skulle verka torrt så kan du tillsätta en aning vatten, men bara en aning. Det får inte bli blaskigt.
Ta av locket, höj värmen på nytt, och lägg i det kokta riset. Blanda om ordentligt och fräs runt ett par minuter så riset blir varmt och gyllengult.

Skiva halloumin och stek den på båda sidor i en annan panna, samtidigt som rotsaksriset blir klart.
Lägg upp på tallrikar och garnera med persilja.

Och vet ni vad! Eftersom det börjar dra ihop sig riktigt till jul blir det recept även i morgon. Ja, det lutar nog till och med åt att ni får dras med mig varje dag fram till jul! Det finns ju så mycket jag vill hinna med att dela med mig av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar