tisdag 30 december 2014

Gravlaxröra - en liten amuse bouche innan nyårsfestligheterna börjar på allvar



Är det nån som har lite gravlax kvar i kylen efter julens utsvävningar? I så fall är det nog hög tid att ta hand om den nu. Egentligen hade jag tänkt spara bloggandet till den planerade nyårskavalkaden i morgon, men när jag nu hittade de där gravlaxskivorna längst bak i kylen bestämde jag mig för att "reta er" med en liten amuse bouche. Det är franska, betyder "roar/muntrar upp munnen" och är kort och gott en liten aptitretare, en munsbit - eller kanske mumsbit -  som man får innan förrätten serveras. Många resturanger bjuder på en sån liten "amuse" medan man väntar på maten.

Igår slog vi oss alltså lösa på den här lilla mumsbiten - mitt på vanliga blanka mellandagsmåndagen. Men vi hoppade över förrätten och gick sen loss direkt på pastagratängen, haha.

Fyra små "amuser" blev det av det här.

ca 65 g gravad lax
1 msk gravlaxsås
1 msk naturell färskost (Philadelphia)
skalriv av en ½ ekocitron
½ msk pressad citronsaft
½ tsk krydda, Citrondill eller Citronpeppar från Krusmyntagården
en "tuss" hackad dill + lite till garnering

Hacka laxen fint.
Blanda ihop resten av ingredienserna och vänd ned laxen. Smaka av.
Forma med hjälp av två skedar fyra stycken "ägg". Garnera med en liten dillvippa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar