söndag 7 december 2014

Glad andra advent!



Inte mycket till adventsstämning här inte. Det är grått, grått, grått, dimman ligger ofta tjock och vit som välvispad maräng över nejden, och gräsmattan är alldeles grön. Solen har vi inte sett många glimtar av sedan jag minns knappast när. Trots adventsstjärnor, brinnande ljus, pepparkaksbak, julskyltning och julmusik, adventskalender i TV och det ena med det andra, så har den där riktiga adventskänslan lite svårt att infinna sig.

Idag ÄR det i alla fall andra advent, hur det än ser ut utanför fönstren, och jag tänkte bjuda på en liten adventsdikt för att försöka få upp adventskänslan lite i alla fall. Håll till godo. Jag vet inte vem som har skrivit den.

"Jag ser på ljusen som brinner och sätter min tanke på pränt, det känns som jag inte hinner njuta av första advent.

Så tänds då det andra ljuset, allt sker i en rasande fart. Jag vill stilla njuta av ruset att julen nalkas så snart.

När tredje ljuset glimmar o dagen går mot sitt slut, kanske i nattens timmar en tomte smyger sig ut.

Så när det fjärde ljuset ska tändas det kommer med frid till vårt hus, och över jorden ska sändas ett budskap om värme och ljus"


Ja, nog kan vi väl alla hoppas att den sista strofen blir förverkligad. Det finns så mycket mörker och oro, både i vårt eget land och ute i världen. Det behövs mycket värme och mycket ljus! Vi får försöka hjälpas åt att dela med oss av det. En riktigt fin och välsignad andra advent önskar jag er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar