fredag 7 november 2014

Glutenfri kolakladdkaka med Dolce Latte, Dulce de Leche eller Karamelliserad Mjölk



Här kommer ännu en kladdkakevariant, denna gång med Dolce Latte. Det är nämligen kladdkakans dag idag, och det kan man ju inte förbigå med tystnad. Kära nån, hur skulle det se ut?

Jag tänker inte försöka låtsas att kakan är jättenyttig, men å andra sidan är den inte det onyttigaste man kan äta heller. Och jag håller envist fast vid min devis om att man faktiskt kan hoppa över skaklarna emellanåt om man till största delen försöker tänka på vad man stoppar i sig och lever hälsosamt till vardags. I alla fall är kakan rena rama hälsokosten för själen! Basta!

Kakan är helt glutenfri, men eftersom den innehåller Dolce Latte går just den här varianten av kladdkaka inte att göra laktosfri. Dolce Latte är ju koncentrerad, ihopkokad kondenserad mjölk. Den Dolce Latte jag använde i denna kaka är ekologisk och, kommer från danska Urtekram. Den är sötad med honung och råsocker, och känns därför i alla fall som ett lite bättre alternativ än vanlig Karamelliserad mjölk. Men, men nu har tydligen just den här försvunnit. Jag misstänker att jag knep den sista burken när jag var på Tant Gröns Skafferi sist. Enligt Urtekrams kundtjänst som jag varit i kontakt med har man tagit bort Dolce Latten ur sitt sortiment. Ledsamt tycker jag, som använt den i massor av olika recept. Det går dock bra att använda annan Karamelliserad mjölk eller Dulce de Leche.

100 g Dolce Latte
60 g smör
2 msk dadelsirap eller mörk, flytande honung
3 stora ekologiska ägg - vägde sammanlagt 198 g
½ dl maizena - ca 30 g
1½ msk rå kakao
3 krm bakpulver
1 liten nypa salt

Glasyr:
2 msk grädde
75 g mörk choklad, 64 - 70 %
20 g Dolce Latte - ca 1 msk

Smält smör, dolce latte och sirap i en kastrull och vispa så det blandas till en jämn kolafärgad smet.
Vispa ned ett ägg i taget och rör/vispa kraftigt emellan.
Blanda maizena, kakaopulver, bakpulver och salt och sikta ned i smeten.
Blanda om väl och häll i en lite mindre smord form med löstagbar kant, gärna fodrad med bakplåtspapper.
Grädda på nedersta falsen i ugnen på 170 graders värme lite knappt 18 minuter.
Kakan får gärna vara lite kladdig i mitten. Den stelnar ytterligare när den efter glasering kommer in i kylskåpet.

Till glasyren kokar du upp grädden och rör i finhackad choklad tills den smälter. Rör också ned Dolce latten och vispa/rör till en slät kräm. Bred över kakan och ställ kallt i kylskåpet, men ta fram kakan en stund innan servering så den får rumstemperera. Då kommer smakerna fram bättre.

Servera med lättvispad grädde, glass eller sorbet, och gärna med färska bär av något slag.
Du kommer att landa pladask in i Mathimlen! Det törs jag nästan utlova!

Är du sugen på fler kladdkakor? Då kanske jag kan få fresta med mandelchokladkladdkaka, en gluten- och mjölkfri dadelchokladkladdkaka, chokladfudgekladdkaka, kladdkaka med jordgubbschoklad, chokladkaka med cacaonibs,  tryffeltårta eller kanske en vit chokladkladdkaka med färska bär. Hoppas du hittar någon som kan passa.

Hoppas du får en fin dag - med eller utan kladdkaka!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar