lördag 25 oktober 2014

Mustig köttfärssås med morötter och bacon



I veckan fick vi middagsgäster med ganska kort varsel, vilket gjorde att jag fick improvisera lite. Köttfärsmängden som jag hade planerat göra biffar av skulle inte räcka till oss alla, men som tur var fanns ett paket bacon och morötter i kylen. Det blev köttfärssås i stället, och simsalabim räckte 325 g köttfärs till minst fem personer..

Så här gjorde jag min köttfärssås, som vi åt till roliga glutenfria jättefusilli. Riven parmesan till också förstås (det finns alltid i kylen), samt ugnsbakade tomater och sallad.

Koka din pasta enligt anvisning på förpackningen och så att den beräknas vara färdig när köttfärssåsen puttrat klart.

325 g grovmalen nötfärs - givetvis svensk och gärna Kravmärkt om du har möjlighet
325 g morötter
1 paket bacon
3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater - Mutti
½ dl osötad tomatpuré
1 dl vatten
1½ msk Gourmetkrydda från Krusmyntagården
ganska många kvarnvarv salt
olja/smör till stekning

Skala och grovriv morötterna, hacka baconet fint, skala och finhacka vitlöken.
Hetta upp matfettet i en rymlig stekpanna/traktörpanna och fräs bacon, morötter och vitlök under omrörning.
Tillsätt färsen och fräs den smulig och grå under fortsatt flitig omrörning.
Tillsätt krossade tomater, vatten, tomatpuré, krydda och salt, och låt puttra ihop på svag värme under lock 45 - 60 minuter. Smaka av och avgör om det behövs mer salt eller krydda.

Ha en fin inledning på helgen, och glöm inte att ställa om klockan i natt, för nu är det dags för vintertid! Själv ska jag umgås med Lilla I, som ska sova över hos oss. Om jag känner henne rätt kommer hon att hålla sin mormor igång med alla möjliga slags upptåg, och jag är ganska övertygad om att det blir något bakäventyr också. Lilla I älskar nämligen att baka.

Ses i morgon när jag bjuder på en höstdikt.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar