lördag 2 augusti 2014

Ugnsbakad brie/camembert med hjortronsylt



Idag blir det inte ett regelrätt recept utan mer ett tips på något som kan få avsluta en god sommarmåltid. Och joodå, den är gångbar året runt för den som känner sig hugad.

Friterad camembert med hjortronsylt är ju en klassiker, men man behöver faktiskt inte göra sig omaket att fritera osten om man inte har lust. Personligen hyser jag kanske en alltför stor respekt för fritering och gör det inte så gärna. Men camembert (Brie går också bra) och hjortronsylt äter jag med förtjusning, så jag gör på mitt sätt.

Några minuter i riktigt varm ugn, och camemberten blir härligt mjuk, krämig och varm. En klick hjortronsylt och lite mandelspån fick också följa med in i ugnen. Total njutning! Du kan också - om du vill känna kontrasten mellan varmt och kallt -  värma camemberten för sig, och sedan klicka på kall sylt och strö över rostade mandelspån.

Det blir alltså inga mängdangivelser idag, utan kort och gott en enkel påminnelse om att matnjutning kan åstadkommas med få och enkla medel.

Ha en mysig lördag allihop! Tänk att det redan hunnit bli augusti hörrni, men än har vi många sommardagar kvar. Ta vara på dem, er själva och varandra!

4 kommentarer:

  1. Jag kan inte säga något annat än JA, TACK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl bekomme Sara! Det är bara att hugga in!

      Radera
  2. Svar
    1. Vad roligt! Ni är också sååå välkomna! Kram!

      Radera