fredag 8 augusti 2014

Saftiga havretekakor med xantangummi - utan gluten, ägg och mjölk




De här havretekakorna/bullarna har jag bakat åtskilliga gånger vid det här laget. Första gången kom de till när delar av familjen övernattat och det blivit lite fel i frukostgrötsberäkningen. Sedan dess har jag säkert gjort dem ytterligare fem gånger. Ibland har jag gjort på enbart havremjöl, och ibland har jag blandat havremjöl och rårismjöl (när jag inte haft tillräckligt med havremjöl hemma). Ibland har jag gjort 12 stora tekakor, en gång har jag gjort 18 lite mindre tekakor/bullar, men oftast har det blivit 15 stycken lite mellanstora skapelser. Det här har blivit mitt favoritfrukostbröd, som jag äter nästan dagligen nuförtiden.

Hampamjölet gör tekakorna lite mörkare (och nyttigare!), men kan uteslutas och ersättas av lite mer av det andra mjölet. Hampafröna kan också bytas ut mot annat, solrosfrön eller pumpafrön till exempel.

Xantangummi är en ganska ny "uppfinning" - i alla fall när det gäller hemmabakning - som gör det lättare att baka glutenfritt. Det är en polysackarid (eftersom kemi aldrig var min starkaste gren tänker jag inte försöka förklara utan föreslår att du läser här) som framställs genom jäsning av glukos eller sackaros med hjälp av en speciell bakterie. Det används flitigt inom livsmedelsindustrin som ett förtjocknings- eller stabiliseringsmedel. Du kan själv titta på ingredienslistan på olika livsmedel, där det har beteckningen E415. När man bakar glutenfritt bidrar xantangummi till att "hålla ihop" brödet bättre.

Viktigt att påpeka dock är att xantangummi även kan framställas av vete, och att det är viktigt att hålla sig till ett märke som är garanterat glutenfritt. Mitt xantangummi kommer från Doves Farm och är vetefritt. Jag har börjat exprimentera lite med xantangummi i olika bakverk och prövar mig fram. Om du inte har xantangummi hemma kan du ersätta det med en matsked husk i stället.

4 dl kylskåpskall eller rumstempererad havregrynsgröt - ca 410 g
3 dl kallt vatten
50 g färsk jäst
2 msk dadelsirap eller flytande honung
1 msk olja - rapsolja, mandelolja eller kokosolja t ex
1 dl skalade hampafrön
½ dl krossade linfrön
1 dl  hampafrömjöl
7 - 8 dl havremjöl - eller hälften havremjöl, hälften rårismjöl
1 tsk salt
2 tsk xantangummi - alternativt 1 msk husk

Låt gröten svalna till rumstemperatur (om den inte redan ligger i kylen) och lägg den i matberedaren. Smula jästen över gröten, tillsätt vattnet, och kör igång maskinen som får gå tills jästen är löst och allt blandats. Du kan också lösa jästen i lite av vattnet och sedan blanda med gröten och resterande vatten.
Tillsätt sirap, olja, hampafrön, linfrökross, hampafrömjöl och havremjöl, blandat med salt och xantangummi. Ta den mindre mängden mjöl till att börja med och tillsätt resten om det behövs. Arbeta degen väl en bra stund, ca 10 minuter.
Klicka ut den kladdiga degen på bakpapprad plåt, ca 12 - 18 stycken. Ta lite olja på händerna och jämna till och platta ut tekakorna.
Låt jäsa övertäckt på plåten ca en timme. Jag gav mig till att baka en dag när det var 33 grader varmt (möjligen hade värmen slagit sig på hjärnan och förståndet!), så jästiden förkortades lite.
Sätt in plåten på 220 grader och grädda tekakorna ca 20 - 25 minuter. Låt svalna under bakduk på galler.

Här fortsätter solen skina på oss från en klarblå himmel och jag ska snart börja stöka lite inför lunchbesök. Ha en härlig dag alla!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar