fredag 11 juli 2014

Rabarberkräm med lite annorlunda smak - kokad i smultronjordgubbssaft



Vid min frysrensning häromsistens hittade jag även en stor påse rabarber. Hälften av den kokade jag kräm på, och för att göra smaken lite mer spännande kokade jag rabarbern i en god smultronjordgubbssaft som jag köpt på ett av mina många sommarbesök i olika gårdsbutiker. Det går naturligtvis bra med ren jordgubbssaft också. Rabarber och jordgubbar är ju en klassisk kombination. Blanda saften så den blir ganska stark i smaken, lite starkare än vanlig dricksaft. Jag tog proportionerna 1:3 i stället för rekommenderade 1:5 - 6. Jag har faktiskt en påse rabarber kvar i gömmorna. Den har jag tänkt koka i min kryddsmakande äppeldricka, som jag också hittade en förpackning av i frysen. Jag tror att den krämen också kommer att bli riktigt, riktigt god!

4 dl saft med ganska kraftig smak - antingen ren jordgubbssaft eller smultronjordgubbssaft
½ - 1 dl ljust rårörssocker
600 g rabarber skuren i bitar
2 - 2½ msk potatismjöl - beroende på hur tjock du föredrar din kräm

Koka upp saft tillsammans med socker. Jag tog den mindre mängden, men L påstod att han skulle föredragit lite mer socker. Jaja, jag vet att jag tillhör den "sura" sorten.
Lägg i rabarbern. Jag la i min rabarber direkt från frysen. Om du använder färsk rabarber kanske du behöver öka på saftmängden något. Den frysta avger nämligen lite extra vätska.
Låt koka upp igen och småkoka någon minut bara så att rabarbern mjuknar.
Ta kastrullen från värmen.
Rör ut potatismjölet i lite vatten - jag tog en knapp halv deciliter - och rör ned i en fin stråle under ständig omrörning så att det inte klumpar sig.
Ge krämen ett hastigt uppkok igen och låt svalna.
Smakar mumsmums lite ljummen med gräddmjölk till.

Du missar väl inte att ladda ned appen Mathantverk förresten. I den får du tips om olika gårdsbutiker och lokala mathantverkare i närheten av där du råkar befinna dig. I den har jag fått många bra tips, både när jag varit på semester i Halland och Skåne.

Ha nu en härlig fredag och en skön helg! Det ser ju faktiskt ut som om solen kommer att skina på de flesta av oss.







2 kommentarer:

  1. Mmm....så gott det låter med rabarberkräm! Och smultronsmaken gör ju det ännu godare! :)
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott med kräm. Om den är gjord på RIKTIGT förstås utan en massa konstiga tillsatser. Kram, kram!

      Radera