söndag 29 juni 2014

Jordgubbskokossmoothie med lecitin och proteinpulver



Jordgubbstiden är kort med ljuvlig, och det gäller att passa på att njuta. Den här smoothien med jordgubbar till exempel, kan förgylla vilken dyster och gråruggig morgon som helst. Och nog har det varit mer än lovligt kylslaget och ruggigt på sista tiden. Sisådär 11 - 12 grader på mornarna, och ibland knappt det. Ska man äta frukost i trädgården får man linda in sig flera varv i en pläd. Vart tog sommaren vägen egentligen??

Som bas i min smoothie använde jag egengjord kokosmjölk som är hur lätt som helst att göra men som du behöver förbereda kvällen innan. Släng inte kokosraspet som blir kvar när du gjort kokosmjölken. Det kan sparas några dagar i kylskåpet. Av den kan du nämligen göra en god och nyttig kladdkaka, som du får recept på i övermorgon.

När det gäller lecitin är åsikterna delade kring huruvida det är nyttigt eller inte. Jag brukar använda det i smoothies emellanåt eftersom det ger fyllighet och krämighet i den. Här och här kan du läsa vad lecitin är. Det finns också mer kritiska röster som menar att det inte alls är nyttigt. Personligen tänker jag att det handlar om vilken sorts lecitin det är, hur det har framställts och hur det används. Välj själv. Du kan hoppa över det och i stället öka på mängden proteinpulver en aning.

1 dl ekologiska kokosflingor
2½ dl kallt friskt vatten

Lägg kokosflingorna i blöt i vattnet, täck över och låt stå över natt.
På morgonen mixar du alltsammans länge och väl så att det blir en tjock mjölkvit massa.
Häll av "mjölken" i en tät sil och pressa med en sked så all vätska kommer ur. Det blir lite drygt 2 dl av den här satsen.

1 sats kokosmjölk
100 g snoppade söta jordgubbar
½ msk lecitin
½ msk risproteinpulver eller smoothiepulver av havre
2 tsk ljus flytande honung - jag tog min ljuvliga lavendelhonung som jag köpte på Sardinien

Mixa alltsammans till en slät och vackert rosa smoothie.

Jag åt smoothien till frukost tillsammans med en äggmacka på det här brödet och en kopp kaffe. Sen kände jag mig redo att möta dagens utmaningar och uppgifter - iklädd fleecetröja! Jag var nästan på vippen att plocka fram långkalsongerna också, men hejdade mig. Nån måtta får det vara! Det är ju ändå sommar!
Ha nu en härlig söndag allihop!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar