onsdag 14 maj 2014

Odla kryddor och smultron i påse - lätt och bekvämt när man har ont om plats



Längtar du efter att odla, men har ont om plats? Du kanske inte ens har någon balkong där du kan få utlopp för dina trädgårdsmästardrömmar? Misströsta inte, det finns hopp! Jag kan ju verkligen inte klaga på odlingsutrymme, jag har mer än nog av det. Däremot har jag en väldigt skraltig rygg och dito axel, som omöjliggör alltför mycket bärande av tunga jordpåsar, kravlande i trädgårdsland, rensande av ogräs och kånkande av vattenhinkar. När jag såg de små odlingspåsarna på Designtorget slog jag därför till. Tyckte det var lite kul att pröva. Den enda plats du behöver är en fönstersmyg där solen kan titta in, jord och frön finns redan i de små påsarna. De kostar 65 kronor styck, och det återstår att se om jag får valuta för pengarna.

Jag köpte en påse oregano och en påse smultron. Det finns ytterligare några sorter. Du klipper helt enkelt av toppen på påsen, strör ut fröna som ligger i en liten separat påse över jorden som redan finns där, vattnar försiktigt (jag använder en blomspruta och duschar snarare än vattnar) och väntar sedan med spänning på att det ska börja spira och gro.

Efter knappt 2 veckor i mitt köksfönster har det börjat grönska så smått i mina påsar, och jag ser med spänning fram mot fortsättninen. Rapport följer.






2 kommentarer:

  1. Det här skulle vara perfekt för mig som inte ens har en balkong :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får kolla om det finns något liknande i Amsterdam, det är väl inte helt otroligt. Kram!

      Radera