söndag 9 mars 2014

Mjölkchokladtryfflar med touch av kaffe




GRATTIS Sanna! Tänk att du äntligen vann! Om jag tittade på Mello? Klart jag gjorde! Jag tänker inte låtsas något annat. Det gjorde förresten merparten av svenska folket om man får tro på olika mätningar - trots att så många påstår motsatsen. Men jag tittade. Och jag röstade på dig Sanna! Tre gånger! Bara så du vet! Jag skulle gärna bjuda dig på en tryffel om jag kunde, men du är lite för långt bort. Jag tar väl en själv för att fira segern i alla fall!

Som jag tidigare har berättat för er var dotter Erika och jag på pralinkurs häromsistens. Då tillverkade vi bland annat läckra mjölkchkladtryfflar som gav mersmak, så när det nyligen skulle ställas till med lite kalas på makens jobb fick jag lust att göra just de tryfflarna. Jag har följt Ulrikas grundrecept ganska precis - förutom att jag gjorde dubbel sats och med den skillnaden att jag doppade tryfflarna i mörk choklad i stället för ljus choklad. Jag använde också annat strössel.

När det gäller strössel är det förresten på sin plats att utfärda en liten varning till glutenintoleranta och spannmålsallergiker. Jag letade i flera affärer, både vanliga livsmedelsbutiker, på Lagerhaus, på Cervera och i olika köksbutiker, men hittade inget märke på strössel som inte innehöll vetestärkelse. Eftersom det var andra som framförallt skulle njuta av tryfflarna köpte jag en burk i alla fall och pillade bort strösslet på min egen tryffel. Det fanns annat njutbart också som jag kunde äta, men det återkommer jag med en annan gång.

430 g mjölkchoklad av bra kvalitet
2 dl grädde
2 tsk honung
2 tsk frystorkat kaffepulver - alternativt Kahlua eller espressolikör

350 - 400 g mörk choklad - jag tog den större mängden enligt Ulrikas recep men det blev ganska mycket choklad över som jag förstärkte med lite mer choklad och sen blandade med torkad frukt och pistaschnötter till "extragodis". Bild på det ser du nederst.

valfritt strössel eller annan valfri garnering

Hacka chokladen fint och lägg i en värmetålig bunke. Du kan också som jag gjorde använda färdiga små "chokladpluppar" som man brukar kunna köpa i cellofanpåsar i konfektyrbutiker.
Koka upp grädden tillsammans med honung och kaffepulver/likör, och rör tills det smälter.
Häll den heta grädden över chokladen och rör tills all choklad smälter.
Låt svalna till rumstemperatur och ställ in bunken i kylskåp att stelna minst några timmar.
Forma kulor med så kalla händer som möjligt (spola händerna i kallt vatten och torka snabbt av dem), eller använd plasthandskar. Det blev 40 tryfflar av satsen.
Ställ in i kylen igen för att bli riktigt kalla.
Smält chokladen och doppa kulorna. Ta upp med hjälp av en gaffel och slå av överflödig choklad på kanten innan du försiktigt låter tryffeln rulla av gaffeln på ett smörpapper. Det blir "fötter" på tryfflarna, hur försiktig man än är, men dem kan man försiktigt skära bort när de kallnat - om man nu är av den precisa sorten. Jag brukar inte vara så precis - jag tycker oftast att det ofullkomliga har sin charm -  men eftersom jag nu skulle bjuda på tryfflarna på en fest hyfsade jag till dem. Ta på strössel innan chokladen stelnat.
Förvara sedan tryfflarna kallt i kylskåpet.







2 kommentarer:

  1. Farligt goda! Och kul att de verkar rätt enkla att göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Busenkla! Mycket smak för liten insats.

      Radera