söndag 16 februari 2014

Pulled moose - ugnstekt älg helt enkelt. Med potatis- och jordärtskocksgratäng.

Pulled pork är knappast någon nyhet längre. Det blev utnämnt till årets maträtt förra året. Men det är så svårt att tröttna på det! Fast man kan faktiskt göra pulled moose också, på liknande sätt. Vi tillhör inte jägarsläktet i familjen, men har en snäll granne som då och då presentar oss med en älgstek. Däremot har vi ofta älgar på besök. De smyger runt knutarna häromkring när man minst anar det. Häromsistens när vi kom hem efter en utflykt till "den stora staden" så stod fyra stycken och glodde på oss vid grinden. Tyvärr har jag inga bildbevis för innan vi hunnit fumla upp mobilerna hade de galopperat iväg mot skogen. De kanske rentav befarade att de skulle hamna i min gryta!

Hursomhelst så tillagade jag min älg på samma sätt som pulled pork - den fick stå och gotta sig länge och väl i ugnen med andra ord. Enda skillnaden var att jag brynte den först. Till älgen serverades en riktigt mumsig gratäng med potatis och jordärtskockor och även en god sås. Dessvärre kan jag inte ge något riktigt recept på såsen, för det blev en himla massa duttande och huttande och kluttande och skvättande med soja, olika fonder, grädde och lite chutney innan alla hade provsmakat och godkänt den. VÄLDIGT godkänd blev den i slutändan i alla fall! Vi var åtta runt bordet och alla blev vi mätta!

Vill ni pröva en pulled pork med annorlunda smak och hetta tycker jag ni ska titta in hos Anders på
Bara Riktig Mat som är en av mina senaste bloggfavoriter. Men hos honom heter det inte pulled pork utan cochinita pibil! Anders är en matnörd av det äkta slaget och förirrar sig ofta på ett underhållande sätt in på både matkemi, matfysik, matteknik, mathistoria och det ena med det andra. Anders säger sig vara rätt trött på pulled pork-recept, så han får väl titta åt ett annat håll. Men förresten, pulled moose har han inte uttalat sig om!

1,4 kg älgstek av fransyska
smör till stekning
2 msk viltkrydda + 2 tsk extra flingsalt

400 g palsternacka
300 g kålrot
400 g morot
4 vitlöksklyftor
ganska många persiljestjälkar
2 msk olivolja

Gratäng:
ca 1,1 kg skalad potatis av mjölig sort
250 g skalade jordärtskockor + citronvatten
2 vitlöksklyftor
4 dl mjölk - lantmjölk av den lite fetare sorten
3 dl grädde
2 dl matlagningsgrädde
1 dl Kunglig Salladskrydda
ca 75 g färskriven, långlagrad parmesan + lite till att strö över
salt, ganska många kvarnvarv

Sås:
silad nedkokt sky, grädde, viltfond, soja och chutney efter eget tycke och smak + valfri redning

Låt steken rumstemperera minst en halvtimme. Låt smöret bli ljusbrunt och bryn älgsteken fint runtom.
Smula ihop krydda och flingsalt och klappa in runtom hela steken.
Bottna en stor gryta eller form - som du kan ha lock på - med olivolja och vänd runt steken i oljan.
Skala rotfrukterna och skär i bitar, skala och dela vitlökarna. Lägg dem och persilja runtom hela steken.
In i ugnen på 125 grader och låt stå ungefär sex timmar. Jag tror faktiskt min stod nästan sju. Ta ut och låt stå och vila medan gratängen blir färdig.






Skala och tunnskiva potatisen. Skala och tunnskiva jordärtskockorna och lägg genast ned i citronvatten så de inte mörknar. Skala och tunnflisa vitlöken.
Koka upp mjölk, de båda gräddsorterna, Kunglig Salladskrydda och salt (jag brukar gnida in botten på katrullen/grytan med lite olja så fastnar det inte så lätt) och läg i de avtorkade potatis- och jordärtskocksskivorna samt vitlöken. Låt småkoka på ganska svag värme en knapp kvart. Rör ned parmesan.
Lägg över i en smord form och strö lite mer parmesan över. Låt gratängen bli klar i ugnen på 225 grader ytterligare ungefär 10 minuter eller tills rotsakerna är mjuka och ytan bubblig och gyllenbrun.









Skiva upp köttet och lägg upp grönsakerna. Servera gärna några andra grönsaker till också. Ta fram en god chutney ur kylskåpet. Bjud till bords, och förskräcks inte av den bleka bilden! Det var jättegott!





6 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med mat som långsamt puttrar i ugnen! Köket doftar underbart och i alla fall jag, känner mig lite extra huslig :-)
    Kul med lite blogg-tips, nya och gamla bekantskaper, men utan att fjäska, så är dina recept bäst! Kanske är det för att vi har lika smak, men dina recept följer jag nästan slaviskt, andras utgår jag ifrån men experimenterar hej vilt!
    Nu ska jag gå ut och få SOL! Det var inte igår! Härliga tider väntar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria, jag blir förstås jätteglad för berömmet!! Efter lite förmiddagsstök ska jag också ge mig ut på en solskenspromenad. Man tror ju nästan inte det är sant när himlen är klarblå och solen faktiskt skiner. Oj vad jag är soltörstig! Ha en fin vecka!

      Radera
  2. Den där älgen resulterade i matkoma deluxe. Så gott!

    SvaraRadera
  3. Vi tänkte faktisk ge oss på att göra pulled pork nästa helg så detta är ju hoppingivande, får vi säga. Kul när det går att förändra och variera allt efter vad som finns i frysen:)
    Och i dag fick vi dessutom hem en hel påse jordärtskockor från en av Ankis jobbkompisar, de ska vi minsann ta och göra något med och servera till.

    Kramar till dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter trevligt! Får kanske ta och titta över, haha! Förresten tittade jag på säsongspremiären av Malou i morse och där pratades det om hur bra långkok i alla former är. Köttet blir mycket mer lättsmält då (enligt professor Charlotte Erlandsson Albertsson) till skillnad mot mer snabbstekt kött som inte bryts ned på samma sätt utan ligger kvar i tarmen och skapar inflammationer i kroppen. Mer pulled pork, pulled moose, pulled kyckling och pulled allt möjligt med andra ord! Kram tillbaka!

      Radera