tisdag 14 januari 2014

Glutenfritt formbröd med massor av nyttigheter - en bra start på morgonen


Jag inleder årets brödbak med ett innehållsrikt, smakrikt och supersupernyttigt bröd som är fullt av vitaminer, mineraler, spårämnen och goda fettsyror. Det är dessutom fiberrikt och gör i alla fall min mage på väldigt gott humör. En frukostmacka på brödet, med ett gott pålägg, och  i sällskap med en fräsch smoothie, och det blir en kanonstart på morgonen. Än är mornarna mörka - även om solen faktiskt tittat fram emellanåt de senaste dagarna -  så nog behövs det något som ger energi och piggar upp livsandarna så man kommer igång.

Brödet innehåller som sagt många olika ingredienser, men det är annars väldigt lättbakat. Om det är något som du inte tål av innehållet, så byter du bara mot något annat. Många av ingredienserna finns numera att få tag på i vanliga livsmedelsaffärer. Yaconsirap köper jag från Råvarubutiken och chiamjöl och nyponmjöl (som är malt av hela nyponet) brukar jag köpa på Bravara.

5 dl knappt ljummet vatten, ca 34 grader
50 g färsk jäst
½ dl mandelolja eller smält kokosolja - annan olja går också bra
½ dl yaconsirap eller mörk dadelsirap
2 tsk nyponmjöl av hela nyponet
1 dl skalade hampafrön
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1 dl hel, oskalad mandel
1 dl gojibär
1 dl krossade linfrön
1 dl mald chia
1 dl hampamjöl
2 dl rårismjöl
2 dl mörkt teffmjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk salt

Lös jästen i lite av det ljumma vattnet och tillsätt sedan resten av vattnet.
Häll i olja och sirap och kör igång köksmaskinen.
Tillsätt sedan vartefter nyponmjöl, de olika fröna, mandel, gojibär, krossade linfrön och mald chia.
Blanda ihop hampamjöl, rårismjöl, teffmjöl, salt och husk och tillsätt lite i taget. Arbeta degen mycket väl, 12 minuter, och klicka sedan upp den sega och kletiga degen i en smord form på ca 1,8 liter.
Täck över och låt jäsa en timme på dragfri plats.
Sätt in brödet i 225 graders ugnsvärme och sänk genast till 175. Grädda brödet 1½ timme. Låt det eftergrädda utan form och med ugnen avstängd ytterligare en kvart. Låt svalna på galler väl inlindat i bakdukar.

I övermorgon får du recept på den där supersmoothien som ger Hulkenkrafter! Sköt om dig till dess! Idag är himlen mulen igen, men igår fick jag i alla fall en efterlängtad solskenspromenad. Härligt!

8 kommentarer:

  1. Mmm...vad gott! Ännu ett bra recept på glutenfritt bröd! :)
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Här i Amsterdam har det varit för det mesta grått, men solen tittar nu och då fram. Varmt har det varit med tanke på årstiden, runt +8. Ditt bröd låter så gott, något som faller mig helt i smaken. Ha en fin dag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har vi hastigt och lustigt fått polarkänning. Minus 10 och massor med snö. Kul för alla barn som kan åka pulka, skridskor och skidor, men jag längtar efter vår nu! Kram till dig också!

      Radera
  3. Se där! Idag var det dags att baka bröd och som av en händelse så har du ett nytt bröd på bloggen! Så det är väl bara att sätta igång :-). Bäst att jag skyndar mig om jag dessutom ska hinna ha kycklingen inne i 6 timmar! (vilket blir svårt inser jag, jag får prioritera)
    Visst är det tur att det var lite sol igår så att vi soldyrkare inte deppar ihop helt! I dag är det grått, men jag ska umgås med 8-månaders charmtroll i eftermiddag så jag får sol i sinnet ändå! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen om du sätter in kycklingen nu är den klar till kl 6, och om du tajmar in brödet så det är färdigjäst och klart att sätta in i ugnen så kan du tjuvsmaka en liten bit till kvällsteet. LITE körigt kanske, men det går. Ha en fin eftermiddag med charmtrollet, de små liven har verkligen en förmåga att förjaga dysterheten. Kram i retur!

      Radera
    2. Precis så löste jag det! :-). Jag skulle vara hos syrran kl 15 så jag gjorde degen med kallt vatten så fick den jäsa tills jag kom hem strax före 18. Härligt att komma hem till ett kök som doftar underbart! Och smaken, mums, så saftigt och smakrikt det blev! Nu har jag nyss plockat ut brödet så jag hinner nog en smakbit innan det är dags för John Blund!

      Radera
    3. Perfekt! Då hoppas jag att brödet också ska smaka bra. Själv har jag bakat ett nytt knäcke idag som blev otroligt gott. Det ska jag ta en bit till av innan jag kryper till kojs. Ha det gott!

      Radera