måndag 2 december 2013

Idag tar Dr Mukwege emot det alternativa Nobelpriset - Right Livelihood Awards



Ni som läst min blogg en längre tid vet att jag brinner extra varmt för Dr Mukwege och hans arbete på Panzisjukhuset i östra Kongo. Som gammalt "Kongobarn" blöder mitt hjärta när jag tänker på vad kvinnor och barn måste utstå för att tillfredsställa galna krigsherrars begär och behov av makt. Det är svårt att med tanken greppa vidden av det hela, men äntligen börjar världen få upp ögonen för vad som pågår och reagera.

Jag är så glad över att Dr Mukwege fått priset som ett erkännande för sin kamp för dessa kvinnor och barn. Han och hans team har hittills hjälpt tiotusentals sargade och söndertrasade kvinnor. Jag är också så stolt över att dotter Josefin idag får träffa Dr Mukwege när han idag tar emot priset i riksdagshuset, och fotografera honom för tidningen Dagen. Jag vet inte om han förstår lingala, men har i alla fall skickat med en hälsning - för säkerhets skull.

Så här säger Dr Mukwege själv: ”Min dröm för Panzisjukhuset är att vi inte längre ska få in några kvinnor som våldtagits, utan kan vara ett vanligt sjukhus dit kvinnor får komma och föda sina barn tryggt och säkert”

Så här säger en av hans medarbetare, barnmorskan Bony: ”Vi kan inte överge folk här. Jag skulle känna mig som en svikare om jag lämnade sjukhuset.  Det är tack vare Denis Mukwege som Panzisjukhuset finns, han har räddat så många familjer”

Har du huvudbry över vad du ska ge i julklapp till någon som har allt? Här är ett förslag på en gåva till någon som inte har något alls, en säker förlossning på Panzisjukhuset.

Om du bor i Stockholm eller har vägarna dit tycker jag inte du ska missa samtalskvällen med Dr Mukwege och artisten Timbuktu nästa söndag kväll i Filadelfiakyrkan. Här har du mer information.

Här följer lite fler tips på julklappar som blir till glädje och nytta för utsatta medmänniskor.

Svenska kyrkans julklappar med mening
UNICEF:s gåvoshop
Julgåvor genom Rädda Barnen
Presenter mot fattigdom genom Action Aid
Operation Smile - en gåva som gör att barn kan skratta igen.
En gåva till Stadsmissionen gör att fler kan få uppleva julglädje.
En gåva till Röda Korset lindrar nöden på många håll i världen.
Läkare utan gränser gör fantastiska insatser.
Diakonia har också en Gåvoshop med "rättvisa" julklappar.
SOS barnbyar ger ensamma barn ett nytt hem och en framtid - året runt.
Erikshjälpen hittar du också meningsfulla julklappar som förändrar livet.
World Childhood Foundation arbetar för alla barns rätt till en trygg barndom. Här hittar du också klappar.
UNHCR - FN:s organ för människor på flykt - kan du också ge en gåva som förändrar liv.

Jag hoppas du kan hitta någon organisation som passar dig och som du känner för. Tillsammans kan vi göra skillnad och sprida julglädje över hela vårt klot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar