fredag 4 oktober 2013

Ungsbakade kycklingbröstfiléer med äpplen och vild sås





Idag är det kanelbullens dag, vilket knappast någon kan ha missat, så mycket reklam som det gjorts för den! Men kanelbullerecept bjöd jag på redan häromdagen för att ni skulle hinna baka, så idag bjuder jag i stället på en god och lättlagad fredagskyckling.

I den här kycklingrätten har jag prövat min senaste kryddblandning från Zmaka. Vilda fåglar heter den, och är en rolig och aromatisk blandning av rönnbär, selleri, persilja, provencalska kryddor och enbär. Tillsammans med ugnsbakade äppelklyftor blev det en god middag till L och mig.

Tyvärr gör bilden inte ett dugg rättvisa till anrättningen. Det ser förfärligt mesigt ut men var jättegott!

2 stora fina kycklingfiléer à ca 150 - 200 g
2 - 3 stora, fasta syrliga äpplen
ca 1½ msk Vilda Fåglar
lite smulat flingsalt
1½ dl grädde
en rejäl kvist persilja

Putsa kycklingfiléerna och lägg dem i en oljad form.
Skala och klyfta äpplena och lägg runtom.
Smula över flingsaltet på kycklingen och strö över kryddblandningen - både på kyckling och äpplen.
Häll på grädden och sätt in i ugnen på 150 graders värme tills innertemperaturen visar 70 grader. Ös gärna kycklingen med grädden några gånger under tiden.
Servera med potatis, sallad eller annat valfritt tillbehör, och gärna en klick gelé av något slag.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar