fredag 11 oktober 2013

Risflingegröt med hallon - en bra start på morgonen




Efter gårdagens utsvävningar med tårta är det kanske på sin plats med ett rejält frukostgrötinlägg, tycker ni inte? Och den här gröten är faktiskt väldigt, väldigt god. Kanske inte i tårtklass, men närapå.
Gröten skulle egentligen ha kommit igår, för då var det tydligen internationella grötdagen! Men, men, det får bli idag i stället, för igår var jag ju tvungen att fira.

Tycker du om risgrynsgröt men tycker att det tar för lång tid och är lite omständligt att koka. Då är det här gröten för dig. Då tycker jag absolut du ska testa min senaste frukostgröt som är gjord på rårisflingor. Den har en mild och god smak och går snabbt att koka. Just de här risflingorna är av märket Spielberger som är en av mina  favoriter när det gäller glutenfria mjöl- och grynsorter, men jag vet att det finns risflingor av andra märken också, bl a Biofood. På förpackningarna från Spielberger står det att det kan finnas spår av gluten, men min mage har aldrig reagerat på någon av produkterna.

Det här blir en rejäl grötportion, men du kan minska mängderna om du vill ha en mindre portion och kanske äta en smörgås till. Jag blev så mätt så jag sparade min till mellanmål.

Naturligtvis kan du byta hallon mot något annat bär, och även pulvret mot något annat bärpulver.

2 ½ dl valfri mjölk - jag använde färsk sojamjölk, men vanlig mjölk, rismjölk, havremjölk går bra
1 dl risflingor
1 tsk hallonpulver - den här gången använde jag pulver från Immunbutiken
lite frystorkade hallon eller färska hallon
lite kokosolja

Gnid in botten på en liten rostfri kastrull med kokosolja för att förhindra att gröten fastnar.
Koka upp mjölken och rör ned grynen.
Låt småkoka under lock på svag värme ungefär 6 minuter.
Om du använder torkade hallon kan du röra ned dem när någon minut återstår av koktiden så att de hinner mjukna lite.
Om du använder färska eller frysta hallon rör du ned dem tillsammans med bärpulvret när gröten är färdigkokt.
Servera gröten med valfri mjölk - gärna samma som du använt till gröten.







4 kommentarer:

  1. Det var något helt nytt för mig, tack för tipset.
    Och en väldigt fin blogg du har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Eva! Så glad jag blir över att du gillar min blogg. Kul också om jag kan inspirera till något nytt. Må så gott och varmt välkommen tillbaka!

      Radera
  2. Jag gillar också din blog!! Tycker det är så kul att du testar nya ingredienser och inte bara det gamla vanliga. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla anonym! jag blir så uppmuntrad av din kommentar! Det är ju precis det jag vill, visa på nya möjligheter och inspirera till att våga pröva något annorlunda! Ha en fin helg, och välkommen tillbaka du också!

      Radera