onsdag 23 oktober 2013

Primaten - stenåldersrestaurang med filial i Svavagallerian



Uppsala kan stoltsera med landets första renodlade stenåldersrestaurang, det vill säga en restaurang som är helt fri från gluten i alla former och som bjuder på mat av naturliga, rena och ekologiska råvaror under filosofin att vi människor mår bäst av att äta det som vi är skapta för och under årtusenden hållit oss till. Restaurangen heter Primaten och startade för några år sedan på Gluntenområdet, nära Akademiska sjukhuset. Än så länge har man öppet mellan kl 8.00 - 16.00, och du kan äta frukost, lunch eller ta en fika. Mysfaktorn är väl inte alltför hög, men maten är jättegod och personalen trevlig och hjälpsam. 

Restaurangen ligger kanske lite avigt till för många, och jag har bara ätit lunch där en enda gång (då en jättegod biff av gräsbeteskött tillsammans med grönsaker och fröknäcke), men alldeles nyligen öppnade man en liten filial i Svavagallerian (med ingång från Bangårdsgatan), och där har jag redan varit desto fler gånger. Öppettiderna där är kl 07.00 - 19.00. Perfekt för den som inte hinner äta frukost innan det är dags att rusa iväg för att ta pendeln till jobb någonstans. Du kan slinka in och få med dig en frukostpåse med valfri kombination. En god macka, kokt ägg, smoothie, yoghurt med glutenfri mysliblandning, olika sorters kaffe eller te. Vill du äta lunch kan du välja mellan supergod varm pulled pork med coleslaw eller rödkålkssallad, och olika kalla lunchlådor. Vill du bara ta en fika finns det rawfoodbollar, chokladmousse eller några olika pannacottor. Här hittar du också kombucha, om du är sugen på att testa, och inte som jag väljer att göra egen. Du kan välja att äta/fika i lokalen, eller ta med dig påsen i farten.

I Svavafilialen kan du också köpa grönsaker, fröblandningar, oljor och lite annat smått och gott.
Här nedan ser du några bilder, som jag tog senast jag var där i förra veckan. Jag rekommenderar varmt ett besök!











10 kommentarer:

  1. Synd att jag inte bor i Uppsala! Ser ut som rena matnörds-paradiset!
    Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen ett litet paradis. Jag har varit där idag och ätit pulled pork.

      Radera
  2. Sågs dig i Må Bra! Kul att du hamnade där och fint skrivet!:-)

    SvaraRadera
  3. Har också hört talas om denna restaurang men har inte varit där ännu...
    Måste måste åka dit nån gång! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är välkommen till Uppsala Lana! Det är ju inte så långt från Gävle. Hör av dig i så fall så kanske vi kan ses! Kram!

      Radera
  4. Vilket härligt ställe!!!!
    (Angående chokladens frånvaro i mina "chokladiga kokosbites", så var det felskrivsnisse som varit i farten och missat att lägga till kakaon i det skrivna receptet... :) Tack för uppmärksammandet!)
    Ha en härlig torsdag!
    Kram S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk vad de där nissarna kan ställa till!

      Radera
  5. Hej, jag tycker verkligen jättemycket om dina recept! Dock är det tyvärr supersvårt att läsa texten med den blommiga bakgrunden. Finns det möjlighet att du kan tänka dig att ändra bakgrunden till något mer lättläst? Tack för att du ser över denna möjlighet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eleni!Vet faktiskt inte riktigt hur det ska gå till. På datorn är själva recepten skrivna på vit bakgrund och lätta att läsa. Ser att det på mobilen är blommigt även bakom texten och vet inte hur man ska ändra det. Personligen tycker jag inte att det är särskilt svårt att läsa ändå, och har inte heller hört någon annan säga det, men ska kolla med någon mer kunnig om det går att åtgärda på något sätt. Roligt att du gillar mina recept. Om du har Instagram kan du få fler tips, för där fortsätter jag flitigt att lägga upp alla möjliga olika recept. Ha en fortsatt bra sommar!

      Radera