onsdag 9 oktober 2013

Ört- och persiljemarinerade morötter - gott tillbehör till allt slags kött




Morötter, morötter! Jag älskar morötter! Dessutom är det bland det mest hälsosamma man kan peta i sig om man försöker äta inflammationsdämpande kost. Morötter är goda precis som de är, rårivna eller bara kokta med lite salt - för att inte tala om pressade till juice -  men ibland kan det ju kännas roligt med lite omväxling.

De här morötterna passar bra till köttfärsbiffar, till fläskkött av alla de slag, men även till fisk och vegetariska rätter. Godast är de lite ljumma eller rumsvarma.

550 - 600 g morötter - allra helst ekologiska
vatten så det täcker + lite buljongpulver, ca 1 tsk
4 msk fin jungfruolivolja - gärna med citrussmak, annars tillsätter du lite citronsaft
1 liten pressad vitlöksklyfta
1 tsk Trollets örtsalt - knappt - bild och vad det innehåller ser du här
1 rejäl knippa färsk persilja

Skala och slanta morötterna. Koka dem så mjuka som du vill ha dem i vatten med tillsats av buljongpulver. Jag tycker de är godast när de är nätt och jämnt mjuka.
Vispa ihop olja, pressad vitlök, örtsalt och fint hackad persilja.
Häll av morötterna och vänd ned dem heta i marinaden. Rör om försiktigt så det kommer åt överallt.
Låt svalna till rumstemperatur.
Om det blir morötter över förvarar du dem kallt i kylskåpet, men ljumma dem då gärna innan du äter dem igen.

6 kommentarer:

  1. Gott! Min mamma gjorde något liknande när jag var barn och jag gillade det mycket. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, då får du testa min variant också! Kram!

      Radera
  2. Morötter med vitlök är så gott! När jag var liten brukade vi göra något liknande, fast vi stekte riivna morötter och tillsatte vitlök med olika kryddor!
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Mums! Låter enkelt och gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt enkelt och väldigt gott. För att inte tala om hur nyttigt det är! Ha det bra!

      Radera