onsdag 2 oktober 2013

Korv Stroganoff på mitt sätt



Vad tänker du på om jag säger Korv Stroganoff? Klibbig, beigerosa skolbespisningsmat? Inte då! Så behöver det inte alls vara! Med en riktigt god och bra kvalitetskorv med hög kötthalt, härligt smakrika burktomater från Italien och lite rolig kryddning så blir Stroganoffen riktig festmat. Vi åt buljongkokt quinoa till, men ris eller potatis går förstås också bra. Så här gör du:

400 g kvalitetsfalukorv - min kom från Almunge Kött (bild i det här inlägget)
½ gul lök
3 stora vitlöksklyftor
1 burk konserverade körsbärstomater - mina kom från Mutti
½ burk smetana
3 msk osötad tomatpuré
1 tsk Dijonsenap
½ tsk örtsalt med ramslök - från Renée Voltaire
½ msk Gårdens kryddmix från Knektgården (läs mer här)
en rejäl tuss färsk persilja
olivolja till stekning

Tärna korven, skala och finhacka lök och vitlök.
Fräs alltsammans i olivolja under omrörning några minuter, bara så det blir en aningens, aningens brynt.
Tillsätt tomater, smetana, tomatpuré, senap och örter, blanda om och låt småputtra under lock på svag värme ca 10 minuter - medan quinoan kokar.
Smaka av och strö över rejält med finhackad persilja.

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Haha, jag med Sara! Då tycker jag du ska testa min variant! :)

      Radera
  2. mmm...gott! Din variant skiljer sig verkligen från skolvarianten! :)
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite skillnad är det nog - hoppas jag i alla fall! Ha det gott!

      Radera
  3. Den här rätten är verkligen inte framgångsrik hos oss. Nu kanske vi gör ett nytt försök, du får allt att låta jättegott. Till och med korv Stroganoff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karina, det är ju det som är meningen och min ambition. Dels att våga pröva något helt nytt, dels att kanske överge gamla föreställningar om mat och våga testa IGEN. Jag tycker du ska ge Stroganoffen en ny chans. Alla förtjänar en ny chans, eller hur?

      Radera
  4. Hos oss blir det korvstroganoff säkert varannan vecka. Den här varianten får vi helt enkelt ta och testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Er är säkert jättegod också, men det kan väl vara kul att pröva ett nytt recept.

      Radera