torsdag 17 oktober 2013

Italiensk frittata med potatis, pancetta och soltorkade tomater



Vad göra med 3 överblivna kokta potatisar? En matig frittata, kan det vara något att fresta med? En titt i kylskåpet avslöjade att det även fanns ett paket pancetta som borde tas omhand. Tja, det fick helt enkelt bli frittata. En jättegod sådan med smak av Italien som maken och jag åt häromdagen till middag/kvällsmat.

ca 175 g kokt, kall, skalad potatis - 3 ganska små potatisar
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk Dijonsenap
1 msk Toscansk kryddmix
35 g färskriven långlagrad parmesan
3 stora ekologiska ägg
lite flingsalt och svartpeppar från kvarn

ca 120 g pancetta - blev 85 g kvar när jag skurit bort svålen och lite av fettet
1 vitlöksklyfta
½ dl soltorkade tomater i olja
en rejäl tuss persilja, ca 25 - 30 g
några matskedar olja från tomaterna

Pressa eller finriv potatisen. Blanda ihop med de övrig ingredienserna och rör till en jämn smet.
Hacka eller skär pancettan i små bitar. Skala och finhacka vitlöken. Finhacka persiljan.
Hetta upp lite av oljan från tomaterna i 2 pannor.
I den ena steker du själva frittatan gyllenbrun och frasig på båda sidor. Vänd den med hjälp av ett steklock  eller ett stort fat. Min krackelerade lite när jag vände den, men vad gör det?
I den andra fräser du pancettan tillsammans med vitlöken. Låt det bli knaprigt och lätt brynt, och vänd sedan ned tomater och persilja.
Strö pancettafräset över frittatan och servera direkt ur pannan.








2 kommentarer:

  1. Ja, det kan du ge dig på att du kan fresta oss med detta. Det räcker nästan att du skriver att det är italienskt så har du oss fast!
    Perfekt att koka lite extra potatisar inför de dagar då tiden inte riktigt räcker till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja italienskt är alltid ett säkert kort! Jag slänger nästan alltid ned några extra potatisar när jag ändå ska sätta på kastrullen. Det är så praktiskt att ha i kylskåpet - till allt möjligt.

      Radera