tisdag 1 oktober 2013

Glutenfria kanelbullar med hirsmjöl och rårismjöl



Nej, det är inte kanelbullens dag idag, det är det först på fredag, den 4 oktober, men om ni ska hinna införskaffa ingredienser och börja baka så är det väl bäst att ni får receptet redan nu.

Jag säger som jag alltid gör. Det GÅR bara inte att baka glutenfria bullar som smakar likadant och blir lika luftiga som vanliga kanelbullar, i alla fall inte om man inte vill använda färdiga glutenfria mjölmixer. Men om man släpper sina föreställningar om hur det SKA vara och bara utgår från vad man har framför sig på tallriken så är bullarna faktiskt inte alls så tokiga. Riktigt, riktigt goda faktiskt! Jag fick tala allvar med mig själv för att inte sätta i mig två stycken på raken när jag provsmakade dem igår, fortfarande lite ljumma till en kopp grönt chaite.

Eftersom jag inte hade några bra bullformar hemma gräddade jag mina bullar i ett muffinsbleck i stället. Det blev alltså lite muffinsstuk på dem. Kanelbullemuffins kanske är ett lämpligare namn än kanelbullar när jag tänker efter. Nåja, du kan självklart grädda dem i vanliga bullformar i stället. Då tror jag att jag skulle göra några fler, kanske 14 eller 15. Vill du i stället göra en maffig jättesnurra till kanelbulle hittar du beskrivning och ett recept här. Det receptet är visserligen vanligt, med vetemjöl, men snurran kan man även göra glutenfri.

Hirsmjölet som jag använde den här gången har jag fått av vännen Per, som har kontakter i Österrike. Han frågade om jag var intresserad av några glutenfria mjölprover från en österrikisk firma, Rosenfellner, och det är klart att jag var! Det här hirsmjölet är lite ljusare än det jag annars brukar använda, men är i mitt tycke jättebra, liksom bovetemjölet och rismjölet som jag också fått prov på. Här hittar du hemsidan på engelska och här originalsidan för dig som föredrar tyska. Allt mjöl är ekologiskt och odlas av Kravbönder i Österrike. Förutom rena mjöler tillverkar man också mixer av olika slag. På attgöralistan finns en färdig brödmix som jag ska baka matbröd av endera dagen.

Jag föredrar att använda malda psylliumfröskal från Urtekram framför det vanliga Husk från Lindroos. I alla fall när jag bakar. Husken är mer finmald och klumpar sig ganska lätt. Om du använder vanlig husk kan du ta lite mindre än det jag föreslagit och vispa jättenoga när du häller i det i smör/mjölkblandningen.

I stället för att använda mer mjöl när jag bakar ut mina bullar smörjer jag bakskivan och händerna med lite smör, och gnider också in kaveln med lite smör. Då fastnar inte degen så lätt. Det gick väldigt behändigt att kavla ut degen. Om man använder mjöl blir det lätt lite för mycket och bullarna kan bli hårda. Lycka till nu med kanelbullebaket!

1½ msk malda psylliumfröskal
50 g smör, vanligt eller LF - alternativt mjölkfritt margarin
2½ dl mjölk, vanlig eller LF - alternativt någon mjölkersättning som du tål

50 g färsk röd jäst
½ dl kokosblomssocker eller ½ - 1 dl rårössocker
2 stora, ekologiska ägg
3 dl ljust hirsmjöl
2 dl rårismjöl
½ tsk nystött kardemumma
2 krm vaniljpulver
1 krm salt

Fyllning:
75 g smör (vanligt, LF eller mjölkfritt margarin)
1½ msk kokosflorsocker
1 tsk vaniljpulver
1 - 1½ msk kanel
½ dl smulade mandelspån

Pensling:
1 äggula + några droppar mjölk eller vatten
½ dl mandelspån

Ta fram smör/margarin i god tid så det hinner mjukna till fyllningen.
Rör ihop smöret med kokosflorsocker, vaniljpulver och kanel och ställ åt sidan så länge.

Smält smöret och tillsätt mjölken, hetta upp tills det nästan kokar, och vispa då i psyllium/husk, lite i taget och under kraftig vispning så det inte klumpar ihop sig. Konsistensen blir som en klibbig mannagrynsgröt. Låt stå och svälla och svalna ca en halvtimme.
Häll över "gröten" i köksmaskinen och smula över jästen. Tillsätt ägg och socker och kör maskinen tills jästen löst sig och allt blandats.
Blanda ihop mjölsorterna med kardemumma, salt och vaniljpulver och tillsätt lite i taget medan maskinen jobbar på. Arbeta degen mycket väl, minst 10 minuter, och låt den sedan jäsa en halvtimme övertäckt med bakduk.
Gnid in bakbordet med lite smör och stjälp upp degen. Gnid även in händerna med smör och jobba ihop degen med lätta händer till en boll.
Kavla ut till en platta med smöringniden kavel, och bred på fyllningen jämnt.
Rulla ihop som en rulltårta och skär i bitar. Lägg i vanliga bullformar eller i en smord muffinsplåt med plats för 12 muffins.
Täck över och låt jäsa ytterligare en halvtimme.
Pensla bullarna med äggula uppvispat med några droppar mjölk, strö över mandelspån, och grädda bullarna i 225 graders ugnsvärme ca 10 - 12 minuter. Pilla ur bullarna ur formen och låt dem svalna på galler under en bakduk.
De är allra godast färska, så frys in dem som inte går åt samma dag.



















10 kommentarer:

  1. De ser väldigt goda ut, jag hade gärna smakat. Önskar dig en fin dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Katarina! Du är välkommen på en fika!

      Radera
  2. Bullarna ser otroligt goda ut! Får se om det blir några bulla här hemma på fredag... brukar egentligen inte uppmärksamma denna dag...
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver verkligen inte fira den dagen, det är väl mest en kul grej. Hela året är ju fullt med alla möjliga firardagar. Svampens dag, fetaostens dag, potatisens dag, kladdkakans dag, pannkaksdagen och jag vet inte allt. Jag håller inte reda på alla, men ibland när jag kommer ihåg det så uppmärksammar jag det. Ha det bra, med eller utan kanelbullar! Kram!

      Radera
  3. Hahaha, vad härlig du är Kjersti! Jag har precis köpt hem jäst och börjat att fundera på hur jag ska få till några glutenfria kanelbullar till på fredag! Tänkte just att om du lägger upp något på fredag så är det ju försent för då hinner jag inte baka :-). Så hm, nu återstår det delikata problemet om jag ska välja den enkla vägen (ditt recept) eller experimentera med skräddmjöl, glutinöst rismjöl och tapioka som jag hade tänkt.... Tack för nytt spännande recept! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, den smala eller breda vägen, det är frågan! Blir det den smala vägen och resultatet blir lyckat får du gärna dela med dig av receptet. Du kan få gästblogga hos mig! Kram!

      Radera
    2. Tack gör erbjudandet :-). Nja det bidde inget av det i slutändan... Har haft ont i nacken och en arm så det känns inte så lockande att kavla... I stället blev det "klassiskt" fröknäcke med vaniljsockret jag vann av dig plus kardemumma och kanel (och lite bakpulver för att göra det sprödare). Jag hade Wasas kanelknäcke i tankarna och det blev faktiskt riktigt gott! Plus att köket doftade ljuvligt av kanel! Kram!

      Radera
    3. Då får det bli en annan gång. Knäcket låter fantastiskt gott! Kul att du hade användning av vinsten. Kram!

      Radera
  4. Svar
    1. Vad roligt att du tycker det Marja! Jag tycker själv att de blev lyckade.

      Radera