torsdag 10 oktober 2013

Glutenfri vit chokladkladdkaka med vit chokladglasyr och färska bär



Idag tänker jag enväldigt utbringa ett fyrfaldigt leve för mig själv och bloggen! Bloggen fyller nämligen 3 år precis just idag. Hurra, hurra, hurra, hurra! Tänk vad tiden har gått fort! Men den gör ju det när man har roligt, och roligt har jag haft när jag exprimenterat i köket och delat med mig av eskapaderna till er mina trogna läsare. Tack för att ni fortsätter kika in hos mig! Hoppas ni vill göra det även i fortsättningen. Nu har jag ju fått upp ångan riktigt bra, efter de där första trevande och stapplande försöken i bloggvärlden! Jag hoppas att ni vill fira med mig idag, för jag bjuder på en riktigt härlig vit chokladkladdkaka med hallon. Tårta måste man ju ha på födelsedagen, eller hur? Och eftersom Månadens Sötsak på Söta Saker är just Kalas, så får det också bli mitt bidrag dit.

Jag ska erkänna att jag försökte mig på den här tårtan när dotter Josefin fyllde år i slutet av augusti. Men den tårtan hör till det som jag helst vill glömma. Den blev förvisso god, men kompakt och platt som en pannkaka, och med fett som rann ut till höger och vänster. Delvis skyller jag på den vita chokladen (Marabou vita) som jag tror var för fet och som inte gick särskilt bra att smälta. Med chokladbyte och med lite mer mjöl så gick det galant, och kakan blev nästan precis som jag hade tänkt mig. Till Josefins tårta hade jag blåbärssylt och färska blåbär eftersom hon älskar blåbär, men nu i oktober - Rosa Bandetmånaden - väljer jag rosaröd hallonsylt och lika rosaröda färska hallon för att påminna oss alla om att vi ska hjälpas åt att utrota bröstcancern - och all annan cancer också för den delen.

För tre år sedan bjöd jag på Nipple Dreams, för två år sedan bjöd jag på lingonpannacotta med vit choklad, och förra året fick en fräsch rödbetssmoothie stå för det rosa oktoberinslaget. Gult och brunt? Glöm det! Oktobers färg är ROSA!

130 g smör
1½ dl ljust rårörssocker, knappt
½ msk vaniljsocker
4 stora, ekologiska ägg
100 g vit choklad av bra kvalitet - jag använde vita chokladknappar från Bräutigams
1 1/4 dl durramjöl - bild på mjölet hittar du i det här inlägget
1 tsk bakpulver
några korn flingsalt

1 dl hallonsylt (eller blåbärssylt)

100 g vit choklad
10 g kokosolja
1 stort ekologiskt ägg
1 msk ljust rårörssocker

1 - 2 askar färska hallon (eller blåbär)

Ta fram smör och ägg i riktigt god tid så smöret hinner mjukna och äggen bli rumstempererade. Smeten kan annars skära sig.
Börja med att smälta chokladen i vattenbad och sedan svalna till rumstemperatur.
Vispa smör, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt, och rör ned äggen ett i taget. Vispa kraftigt emellan varje ägg.
Rör ned chokladen, smula i lite flingsalt, rör om ordentligt, och sikta i mjölet blandat med bakpulver. Blanda om försiktigt men väl och häll smeten i en smord springform. Jag la ett smort bakplåtspapper i också för säkerhets skull.
Grädda i 175 graders ugnsvärme, längst ned i ugnen, ca 25 minuter. Kakan ska fortfarande vara en aning kladdig i mitten men inte för mycket.
Låt svalna och bred på sylten.

Gör glasyren. Smält chokladen i vattenbad tillsammans med kokosoljan.
Vispa ägg och socker fluffigt och rör sedan ned chokladen. Bred över tårtan och ställ kallt i kylskåp att stelna. Garnera med hallon.








12 kommentarer:

  1. Grattis till TRE år på bloggen! :)
    Ja, en tårta är ett måste, när man ska fira något! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tina! Klart man måste ha tårta! Alla chanser att fira måste tas till vara!

      Radera
  2. HURRA HURRA HURRA! Så otroligt roligt att du bloggar! Och att du gör det så bra! Vilken succé det blivit! Bättre än en kokbok som står och dammar i hyllorna! Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta! Fast det skulle ju vara himla roligt att få göra en kokbok - som INTE står och dammar i bokhyllan utan som skulle användas flitigt. Fast det får nog läggas till kategorin "Ouppnåeliga drömmar".

      Radera
  3. GRATTIS! Oj så fort tiden går! Jag tror att jag varit med dig nästan från start. Lika bra nu som då!
    Och du, Gunde sa alltid att "ingenting är omöjligt" så lägg INTE kokbok i kategorin "Ouppnåeliga drömmar"! För gjorde du en kokbok så¨skulle mitt ex absolut inte damma i hyllan!!! Kram på din speciella dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria! Och tusen tack för troget följande och allt supportande genom åren - och vi har ju inte ens träffats någon gång! Blir det en kokbok blir du den första att få ett signerat exemplar! Kram!

      Radera
  4. Grattis önskar dottern som fick tjuvsmaka den goda tårtan redan igår! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Kul att tårtan föll i smaken!

      Radera
  5. Grattis till 3 fina år med underbara recept och läsning! Ser fram emot fortsatt provsmakande :) Puss

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Tack snälla Sara! Ha en härlig helg!

      Radera