torsdag 31 oktober 2013

Fräsch vitamindrink med äpple, morot, mango, ingefära, havtorn och baobabpulver

Det har väl knappast undgått någon att jag tampats med den otrevlige bacillöverbefälhavaren i omgångar denna höst. Farsoterna har avlöst varandra i en strid ström, och jag har gått ned för räkning vid flera tillfällen. Jag har hjälpligt vacklat upp precis innan domaren räknat ut mig - för att snart knockas på nytt! Vår råsaftcentrifug har snurrat varm här hemma för att gå till motattack och boosta immunförsvaret, och jag börjar snart anta en vackert orangefärgad kulör efter all morotsjuice som jag klunkat i mig. Risken att bli förväxlad med en pumpa nu i Halloweentider känns farligt överhängande!

Den här drinken kryllar av vitaminer, och den där rackarns ska minsann få sig en rejäl omgång!
Ett rejält stort eller två mindre glas blir det av den här satsen.

1½ dl färskpressad äppeljuice
1½ dl färskpressad morotsjuice
80 g färsk mango - eller fryst, tärnad och tinad
1 msk färskpressad ingefärsjuice - riv och krama ur med händerna
1 msk färskpressad citronjuice
1 tsk havtornspulver (färsk eller fryst, tinad havtorn går förstås också bra)
1 tsk baobabpulver (läs mer här)
(1 tsk flytande honung)

Mixa ihop alltsammans till en slät drink. Mangon gör att den blir lite naturligt krämig.
Häll upp i ett stort fint glas och må gott!! Glad Halloween på er allihop, antingen ni målar naglarna blodröda, klär er i rasslande kedjor och festar loss, eller som jag strosar runt i mysbyxor här hemma!

6 kommentarer:

  1. Hjälper inte drinken så smakar den säkert så gott att man känner sig lite piggare ändå! :D Hoppas verkligen du får vara får vara frisk från bacilluskerna framöver. Ha en skön allahelgonahelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara! Det har verkligen varit en tuff höst, men börjar kännas bättre. Och drinken var verkligen god. Det blir repris i morgon. Önskar dig också en bra helg!

      Radera
  2. Men uscha, hur ska vi lyckas vräka den där BÖ:n? Vi förflyttar den dit pepparn växer! Drinken ser i vilket fall som helst väldigt läskande ut! Överdos av betakaroten känns igen. Min mamma matade mig med tusen och en morötter när jag var liten, så jag såg ut som en pepparkaka om somrarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är en envis rackare! Men jag gör vad jag kan, och hoppas jag ska stå pall ett tag nu.

      Radera
  3. Den drinken ser väldigt god ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! God OCH nyttig, så det kan inte bli bättre!

      Radera