söndag 13 oktober 2013

Enkel, nyttig och kryddsmakande äppelkaka med mandelmjöl och kokosmjöl - gluten och laktosfri



Det här är en äppelkaka av det mer rustika och nyttiga slaget. Den kan väl kanske inte kvala in som helt LCHF, men bra nära. Kolhydratmängden är försvinnande liten. Eftersom jag visste att lilla I skulle få smaka på kakan var jag återhållsam med sockret - även om jag använde det mer nyttiga kokosblomssockret - men du kan öka på med lite mer socker om du önskar. Bjud kakan fortfarande lite ljummen med en klick lättvispad grädde, förslagsvis efter en lättare middag.

Mängden äpplen avgör du själv. Jag nöjde mig med ett enda äpple, men då var det i gengäld av bautamodell. Mitt enda äpple vägde 458 gram! Jag vet inte vad det är för sort, för tyvärr är jag pommologiskt okunnig, men alla äpplen på trädet är nästan lika stora.

50 g smör - vanligt, laktosfritt eller helt mjölkfritt margarin
3/4 dl mjölk - vanlig, laktosfri eller av någon alternativ sort
2 riktigt stora ekologiska ägg
½ dl kokosblomssocker
½ tsk äkta vaniljpulver
1 dl mandelmjöl
1 dl kokosnötsmjöl
1 tsk bakpulver

ca 450 g äpple - 1 - 4 stycken beroende på storlek
1 tsk kanel
½ tsk ingefära
½ tsk nystött kardemumma
½ tsk äkta vaniljpulver
25 g smör - vanligt, laktosfritt eller helt mjölkfritt margarin

Smält 50 gram av smöret och häll i mjölken. Ställ åt sidan.
Vispa ägg och socker riktigt pösigt och fluffigt.
Blanda mjölsorterna med bakpulver och vaniljpulver och sikta ned i smeten. Rör om.
Tillsätt smör/mjölkblandningen och blanda om till en jämn smet.
Häll i en inte alltför stor, smord form. Jag använde en pajform med lite högre kant (plus att jag gjorde en extra paj i en folieform för att ge bort - om du är uppmärksam och undrar över att det ser ut som olika formar på bilden).
Skala, kärna ur och klyfta äpplet/äpplena och stick ned i smeten.
Blanda ihop kryddor och vaniljpulver och strö över äpplena.
Hyvla över kallt smör, och baka i ugnen på 175 grader ca en halvtimme.










10 kommentarer:

  1. ser helt otroligt god ut :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Julia, vad roligt att du blir frestad! Den ÄR god, och snart ska jag ta en kopp te och avnjuta den sista biten som är kvar. Ha en fortsatt härlig söndag!

      Radera
  2. Gillar denna nyttiga variant på kakan. Ser så god ut också. Kram

    SvaraRadera
  3. det här lät supergott! Älskar att äpplen i bakverk, och passar själv på att baka med detta nu när det finns svenska :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marja! Jag petar också i äpplen i det mesta den här tiden, både i bakverk, efterrätter och maträtter. Bäst att passa på!

      Radera
  4. det här lät gott, det måste jag lägga på minnet :)
    Sv: Jag tänkte samma sak som dig när jag skulle göra äppelskivorna :) Det här hittade jag på wikipedia; "Sitt namn har anrättningen fått från att man från början doppade en äppelskiva i mjöl och ägg för att sedan steka detta i ett stekjärn. Senare började man dock tillaga bullarna på nuvarande sätt, men man kunde fortfarande lägga en klick äppelmos, en bit kokt äpple eller rabarberkompott i medan man gräddade ena sidan. Detta har på senare tid blivit allt mer ovanligt".

    Hoppas att allt är bra med dig Kjersti!? Önskar dig en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Molly! Börjar friska på mig efter flera veckors envis förkylning. Tack för att du bringade lite klarhet i det här med äppelskivorna också. Kram till dig med!

      Radera
  5. Detta recept ska jag nu baka hemma hos oss i Palma. Lilla dottern 3 år ville ha vaniljsås och paj. Då är det kul med nyttiga varianter :) / Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill testa pajen Ulrika! Nyttigt kan visst vara gott! Hoppas du hittat mina recept på hemmagjorda äkta och naturliga vaniljsåser också. http://kjerstismatochprat.blogspot.se/2013/06/tva-sorters-hemgjord-akta-vaniljsas-en.html. Bra mycket bättre än köpta. Må så gott! Avis på dig som får njuta av solen, här är det jämngrått och jag är kollossalt soltörstig!

      Radera