onsdag 16 oktober 2013

Annorlundagröt med te, boveteflingor och mango



Jag har många vilda idéer som poppar upp i huvudet i tid och otid, men den här idén har jag faktiskt snott rakt av. Av Lilla matderiven närmare bestämt. Äras den som äras bör. Jag läste hur hon kokade gröt med roibooste, och blev sugen på att testa själv. Jag använde ett vitt smaksatt te som jag köpt på Blueberrys i PUB-huset i Stockholm. Gröten får självklart sin karaktär beroende på vilket te du använder. Gör den på ditt favoritte helt enkelt. Min gröt blev jättegod! Eftersom teet är smaksatt med bl a mango serverade jag färsk mango till. Plus egengjord mandelmjölk.

2 dl bryggt te av din favoritsort
3 msk grova boveteflingor
½ msk krossade linfrön
½ msk kokosolja
2 krm äkta vaniljpulver

Till servering: färsk mango skuren i bitar, mandelmjölk, lite flytande honung

Koka upp teet och rör ned boveteflingor och krossade linfrön. Låt småkoka under lock 6 - 8 minuter.
Rör ned kokosolja och vaniljpulver.
Servera gröten med valfria tillbehör, en god smörgås (ofta blir det äggsmörgås för mig) och en stor kopp kaffe och du står dig en bra bit in på dagen!






7 kommentarer:

  1. Vilken kul idé att koka gröt i te. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för påminnelsen om att koka gröt på te, det är en kanonidé!

    SvaraRadera
  3. Vad gott och spännande det låter! det här måste jag testa till min dotter! Hon älskar bovetegröt! :)
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  4. Måste givetvis testas I tedrickarnas paradis. Undrar om vi kan strunta i att dricka en eller två koppar te till frukost. Hmm, kanske inte. . . Härligt idé.

    SvaraRadera
  5. Tack allihop! Visst är det en kul idé! Även om det den här gången som sagt inte är min egen. Och du Åsa, klart man kan dricka te TILL gröten också! Även om jag föredrar kaffe. Jag kan inte leva utan min morgonkopp! Ha det gott allihop!

    SvaraRadera
  6. jag har så himla svårt för gröt, men jag älskar te! så det här borde ju kunna få även mig att få i mig lite morgongröt... svårt att välja vilket te det ska kokas i bara när teskåpet praktiskt taget svämmar över ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ingen lag på att man måste gilla gröt Pernilla! Men å andra sidan finns det ju så otroligt många olika sorters gröt, så nog borde det kunna finnas NÅGON gröt som kan omvända dig. Testa tegröt du! Välj någon av dina absoluta favoriter! Må så gott!

      Radera