torsdag 15 augusti 2013

Foliebakad torskrygg med spenat och örtsmör




Idag bjuder jag på en lättlagad, jättegod fiskrätt som passar när man kanske redan har kokt potatis över. Eftersom jag skulle ha örtsmöret till, kryddade jag bara fisken med flingsalt och svartpeppar, men om du inte har örtsmör kan du i stället krydda med någon god fiskkrydda som du tycker om.

Jag bakade min fisk i ugnen, men tänker mig att den går jättebra att tillaga på grillen om man föredrar det.

2 portionsbitar torskrygg, á ca 140 - 150 g
4 medelstora potatisar
ca 50 g färsk spenat
2 ganska stora tomater
flingsalt
svartpeppar
olivolja
lite pressad limesaft från ½ lime
2 rejäla bitar dubbelvikt folie

2 skivor örtsmör

Bred ut de dubbelvikta foliearken och olja dem lätt.
Fördela spenat och skivad potatis på.
Lägg på fisken (tinad om den varit fryst), pressa över limesaft och strö över flingsalt och svartpeppar.
Lägg skivade tomater runtom och ringla lite olivolja över.
Nyp ihop folien till täta paket och lägg i en ugnsfast form.
Baka i ugnen på 200 grader tills fisken har en innertemperatur på 52 grader. Det tog lite drygt 20 minuter för mig.
Vik försiktigt upp paketen och lägg på örtsmöret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar