måndag 6 maj 2013

Glutenfri vegopaj med smakrik champinjon- och persiljefyllning



Vegetariskt igen, oj vad veckorna rullar på nu! Tyckte precis att det var vegomåndag alldeles nyss!
Nu ska här i alla fall serveras en vegetarisk paj - eller kanske snarare flan -  som jag knåpade ihop igår, och som vi tjuvstartade med igår kväll. Idag försvinner resterna, och det är inte alls fel med vegetariskt flera dagar i veckan. Vi äter ju på tok för mycket kött många av oss, vilket varken är bra för hälsan eller miljön. Mer vegetariskt alltså, inte bara på måndagar!

Pajdegen gjorde jag denna gång lite LCHF-inspirerad med mandelmjöl och kokosnötsmjöl, men du kan använda den pajdeg du brukar ha och känner dig bekväm med.

2 dl mandelmjöl
1 dl kokosnötsmjöl
½ dl malda psylliumfröskal (från Urtekram denna gång)
1 msk PO-fiber
2 krm salt
100 g smör - eller mjölkfritt margarin
1 medelstort ekologiskt ägg

ca 325 - 350 g färska champinjoner
4 vitlöksklyftor
½ gul lök eller 1 schalottenlök
1 kruka storbladig persilja
1 tsk svampsalt
1 dl grädde
50 g färskriven parmesan
2 ägg
smör/olivolja

"persiljestubb" + några matskedar olivolja + lite örtsalt

"Kör ihop" pajdegen, låt den vila 5 minuter, och tryck /kavla sedan ut den i en lätt smord pajform. Nagga den och ställ in den i kylen minst en halvtimme.
Förbaka pajskalet i 200 graders ugnsvärme 6 - 8 minuter.
Ansa och grovhacka champinjonerna, skala och hacka lök och vitlök.
Lägg champinjonerna i en kall stekpanna och sätt på värmen. När de är brynta och all vätska kokat in tillsätter du lite olja och en klick smör och lägger i lök och vitlök. Fräs under omrörning ett par minuter.
Häll på grädde, krydda med svampsalt (eller någon annan kryddblandning) och klipp ned persiljan. Låt koka ihop och "kräma till sig" några minuter, och rör sedan ned osten så att den får smälta. Ställ åt sidan att svalna.
Rör i de lätt uppvispade äggen och fyll pajskalet med champinjonröran.
Fortsätt grädda i samma ugnsvärme ca 25 minuter. Täck med ett bakplåtspapper eller smörpapper om det blir för mörkt.
Mixa ihop "persiljestubben" med örtsalt och olja och ringla över eller servera till.














8 kommentarer:

  1. Mums Kjersti! Jag ska ta och följa ditt råd och knåpa ihop något på svamp! Är ju så gott!
    Blir nog en pastarätt!
    Svampsalt är första gången jag såg - häftigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul om jag kan inspirera! Visst är svamp jättegott, och användbart i alla möjliga rätter. Svamppasta låter mumsigt!

      Radera
  2. Mmm...en paj som är helt i min smak! Mums! :)
    Jag måste bara gå in på sidan med kryddor och beställa massor! :)
    Ha en toppen tisdag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får du göra Lana! Det finns så otroligt många roliga kryddblandningar, som kan förgylla den enklaste maträtt. Jag älskar att botanisera med olika kryddor och kryddblandningar. Ha en fin tisdag du också!

      Radera
  3. Åh, fyllningen låter supergod, parmesanost, svamp, vitlök, persilja.. what's ot to like? Känns som den fyllningen borde funka riktigt bra till pasta också, som sås... måste testat!

    Tack för dina gratulationer,
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir säkert jättebra till pasta - utan äggen då kanske. Förresten det mesta funkar till pasta. Nästan i alla fall. Kram!

      Radera
  4. Vilken fin blogg du har! Jag hittade dig via bloggen "Anna i alperna".

    Den pajen ser jättegod ut, jag älskar svamppaj!
    Jag bloggar om LCHF, kika in om du vill :)

    Kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Catharina, vad glad jag blir över att du gillar min blogg! Jag vet att du bloggar om LCHF, jag har faktiskt varit inne på din blogg flera gånger. Jag bjuder ju på allt möjligt, men även en del LCHF-inspirerade recept, så jag hoppas några av dem kan passa dig. Må så gott och välkommen tillbaka!

      Radera