fredag 15 mars 2013

Storbiff i stekpanna med ajvar, getost, soltorkade tomater och timjan



Häromdagen tänkte jag göra fyllda köttfärsbiffar, men drabbades plötsligt av ett akut lathetsanfall och kände att jag inte hade någon lust alls att stå och pilla och forma biffar av köttfärssmeten. Jag gjorde en storbiff i stället, och det gick ju precis lika bra.

Tillbehör väljer du själv. Vi hade ätit ordentlig lunch, så vi hade bara sallad till. Annars passar förstås kokt potatis eller något rotsaksmos till. För fyra - fem personer - eller fler om man har potatis till.

ca 550 g grovmalen nötfärs
2 pressade vitlöksklyftor
salt och svartpeppar

1 dl ajvar relish eller pindjur (läs mer här)
75 g getost, fårost eller vanlig fetaost
ca 1 dl soltorkade körsbärstomater i olja
1 tsk smulad, torkad oregano
rejält med klippt, finhackad timjan
1 äggula
olja/smör till stekning

Arbeta färsen smidig med pressad vitlök, salt och peppar.
Bred ut hälften av färsen tunt på en vattensköljd tallrik (det går lättare att få ned den i stekpannan då).
Bred även ut den andra hälften på en annan vattensköljd tallrik.
Bred över ajvar, smula över feta, fördela tomaterna, och strö över oregano och hackad timjan.
Pensla runtom med äggula (kan uteslutas men gör att biffen håller ihop bättre).
Lägg försiktigt på den andra köttfärsplattan, och tryck till ordentligt runtom så biffen håller ihop.
Hetta upp matfettet och låt det bli lätt brynt innan du låter biffen glida ned i pannan.
Vänd biffen med hjälp av två stekspadar och låt den bli fint brynt även på andra sidan.
Sänk värmen, lägg på lock, och låt biffen bli genomstekt. Det gick ganska fort eftersom jag hade tryckt ut färsen tunt. Kanske 5 - 6 minuter sammanlagt. Vänd ytterligare en gång.
Servera med valfria tillbehör.









 

8 kommentarer:

  1. Smart, tänk så bra det är att drabbas av sådana anfall:)
    Vad tycker du om denna osten? Vi kikade på den sist vi skulle köpa getost men valde en sort som vi brukar ta. Älskar den där riktigt salta osten som man får i Bulgarien, kanske smakar denna likadant?

    Tack för de fina korten vi fick på posten, vi har tagit fram ett nytt varje kväll inför kommande dag, det har blivit lite av en ny kvällsrutin faktiskt!

    Ha en fin helg Kjersti,
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den osten skarpt, brukar köpa både får- och getostvarianten. Pröva den nästa gång!
      Vad kul att ni gillar peppkorten! Kan kanske behövas, har hört att det är snöstorm på gång i Skåne igen! Vart tog våren vägen? Önskar er också en riktigt härlig helg! Ni får väl kura inomhus om det blir alltför besvärligt. Kram!

      Radera
  2. "Akut lathetsanfall", det var kul sagt. Jag drabbas allt som oftast av det ;). Fast så värst lat verkar du ju inte vara. Det var en väldigt fin biff i alla fall, så tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du Anna, det är inte första gången för mig heller! Tror bestämt det börjar bli kroniskt i stället för akut. Vårtröttheten har drabbat med full styrka. Jag längtar såååå efter sol och VÄRME! I natt ska det bli minus 20 grader igen har det sagts. Burr! jag tror nästan jag emigrerar till dig i Alperna. Ha en härlig helg!

      Radera
  3. Vilken spännande rätt! Din lathetsanfall har ju skapat ett kanon bra recept! ;)
    Jag sparar receptet på en gång! Helt i min smak! :)
    Ha en toppen lördag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, inget ont som inte har något gott med sig! Ha en riktigt fin lördag du också, Lana!

      Radera
  4. Vilken biff, ser väldigt saftig och god ut. Baotabiff är bra så, enkelt och så gott! Getost har jag lite dille på också, ätit två gånger denna veckan. Hoppsan! :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också smått beroende av getost. Passar till så mycket, både vegetariskt, kött och fisk. Ha en fortsatt fin helg!

      Radera