onsdag 13 mars 2013

Frukostgröt med boveteflingor och smoothiefrön



Det är länge sedan ni fick frukost vetja! Det måste ju åtgärdas. Utan frukost blir det inte en särskilt bra dag, åtminstone inte för mig. Det är len, god och värmande gröt som fortfarande gäller, än blåser det vinterkalla nordanvindar, och kylslagen yoghurt känns inte så lockande.

Den här gröten är nyttig och lättgjord. Kom bara ihåg att lägga flingor och frön i blöt kvällen innan, så går det på ett kick att koka gröten morgonen efter. Smoothiemixen köpte jag mest på kul, du kan lätt göra en egen blandning av de ingredienser som ingår.

½ dl gova boveteflingor - mina var av märket Spielberger
2 msk smoothiefrön - eller egen blandning av linfrön, sesamfrön, solroskärnor och pumpafrön
2 dl vatten
1 kr salt knappt
1 msk kokosolja eller mandelolja

valfri mjölk och blåbär till servering, samt ev lite flytande honung eller agavesirap

Lägg boveteflingor och smoothiefrön i blöt i vattnet över natt.
Tillsätt salt, koka upp, och låt småkoka under lock 4 - 5 minuter.
Rör ned olja och servera genast med den mjölk du valt och blåbär eller andra bär.
Om du vill kan du ringla en aning flytande mild honung eller agavesirap över. Jag ville!

Dagens macka blev av det här brödet, med kalkon och gul paprika.




 

8 kommentarer:

  1. Gröt är gott! Den gör att resten av dagen blir magmässigt bra! :)

    Har du aldrig varit på Masesgården? Tror du hade gillat det stället med tanke på maten och de härliga grötfrukostarna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt aldrig varit på Masesgården, men skulle väldigt gärna vilja åka dit! Har precis ikväll träffat en kompis som nyss kommit därifrån och var begeistrad. Jag får fixa grötfrukost här hemma så länge.

      Radera
  2. Bovetegröt är ju favorit hemma hos oss! :)
    Dottern älskar att äta bovete i alla olika former! :)
    Ha en toppen kväll!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bovete är en grötfavorit här hemma också - bland andra favoriter. Överhuvudtaget gillar jag gröt på morgonen. Det ger en bra start på dagen i mitt tycke. Ha det bra du också!

      Radera
  3. Hittade nyss din blogg och återkommer gärna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, Gunilla! Du är sååå varmt välkommen tillbaka närhelst du har lust! Må så gott!

      Radera
  4. Ska jag prova - men med egen frökombination då varken sesam är big no no. Men bovetegröt har jag inte testat - men alla här hemma gillar just gröt så det ska jag testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går självklart jättebra att göra en egen blandning av de frön man tål. Jag tycker just bovetegröt är en bra "grundgröt" som man kan variera på många olika sätt med olika nötter och frön, bär och frukter. Dessutom är den både mättande och god. Ett tips är att röra i lite kokosflingor om ni tål det. Det ger god smak. Ha det bra!

      Radera